Michal Pařízek | Články / Recenze | 06.01.2015
Alba s doprovodem symfonického orchestru mají téměř vždy nálepku něčeho exkluzivního, ale málokdy za to skutečně stojí. Tahle móda se pravidelně vrací v několikaletých cyklech, naštěstí jde stále o celkem nákladnou záležitost, jinak by s orchestrem hrál nejspíš úplně každý. Jenže výjimky existují všude, John Grant jako by se pro velký orchestr narodil. Elektrický kovboj jede na smyčcové vlně.
Největším problémem podobných „experimentů“ bývá násilné manévrování jiné hudby do klasických schémat, v případě tohoto spojení se to povedlo možná jaksi mimoděk, ale o to lépe. Patos měl v hudbě Johna Granta odjakživa čestné místo, stejně jako pompa a ušlechtilost. Logicky by si tedy s ohromnými možnostmi symfonického orchestru měl dobře rozumět, nehledě na to, že poslední album Pale Green Ghosts bylo téměř čistě elektronické. John Grant se o tomto projektu zmiňoval na jaře v rozhovoru pro Full Moon, velice se na koncerty těšil a živé album je možná nadplán. Byla by ovšem věčná škoda, kdyby tyhle koncerty nebyly zaznamenány.
Písně Johna Granta díky novým aranžmá nečekaně rozkvetly. Asi neexistuje nikdo, kdy by mu nepřál úspěch, pohnutý životní příběh dojímá, navíc o posledních albech se nedá mluvit jinak než v superlativech. Jeho skladby na nich udivují spojením odzbrojující upřímnosti s poměrně striktním aranžmá (a strohým elektro doprovodem v případě posledního Pale Green Ghosts), symfonická armáda jim dodala rozměr antického dramatu. Není to jen o násobení silných stránek, ale hlavně o mocném prokreslení atmosféry, změně prostředí a definitivnímu potvrzení kouzla Grantova talentu. Majestátní melodie odhodily v novém ohozu veškerý ostych, najednou tu místo nesměle přešlapujících nadějí stojí sebevědomé klasiky. Konstantní kvalitu Grantovi tvorby dokazuje i to, že setlist koncertu je téměř napůl rozložen mezi obě sólová alba.
Nové aranžmá citlivě zpracovala dlouholetá Grantova spolupracovnice Fiona Brice, těžko mezi šestnáctkou skladeb nějakou vyzvednout. Šedesátičlenný orchestr má ohromnou sílu, kterou v těch nejvypjatějších momentech ještě násobí sbor, ve všech skladbách se objevuje také Grantova kapela a celý ansámbl ovládá od klavíru dobře naladěný John Grant. Právě jemu bohaté aranžmá a klasická síla, které jdou jeho písním vyloženě k duhu, prospěly možná nejvíc. Vždycky patřil k výrazným zpěvákům, k těm, kteří vyznávali spíše tradiční hodnoty než experimentální kouzla, a nová zkušenost to jenom potvrzuje. Skoro to vypadá, jako by byl John Grant do alternativy jen zapůjčen a jeho pravé místo bude právě v čele velkých orchestrů.
Koncertní záznam trvá přes devadesát minut, na takové ploše by se jistě našla slabší místa. Skladby často začínají pouze s klavírem, po pár taktech se přidá kapela a vše vyvrcholí v orchestrální bouři. To působí možná schematicky, ale je jasné, že je to malá daň za krátké období zkoušení a příprav. Nejsilnější je nahrávka v momentech, kdy se protnou elektronické podklady s klasickou orchestrací, tady jsou cítit velké možnosti tohoto spojení. Počkejme si na to, až začne John Grant kompozice pro takový orchestr skutečně psát. To bude teprve zážitek.
John Grant with BBC Philharmonic Orchestra – Live in Concert (Bella Union, 2014)
www.bbc.co.uk
www.johngrantmusic.com
foto © BBC
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.