Jana Michalcová | Články / Reporty | 05.10.2014
Tajuplnosť, zvuková paleta plná temnosti, nadupané rytmy. Ak ste si šli na štvrtkový Trentemøller zatancovať na elektroniku, dostali ste celú škálu žánrov, najmä tých rockových. Emócie, ktoré zapríčinili, že sa publikum ponorilo hlboko do svojich myšlienok a vzápätí sa odviazalo a neprestalo skákať do rytmu...
Aj keď sa večer rozbiehal v štýle maturitného plesu v skorých ranných hodinách, ostalo to len pri predkapele First Hate. Ako had vlniaci sa spevák vytváral s podladeným spevom a klavírom synth-popové kúsky pred hŕstkou ľudí pod pódiom. Všetko umocnila nie príliš vysoká kvalita zvuku, keď zanikal v šume klavír alebo naopak spev a nikdy sa nestretli v harmónii. Originalita neprišla, ale plus za to, že si ich vybral sám Trentemøller.
Konečne zhasli svetlá a Roxy sa ocitlo v opare, z ktorého vyčnievalo päť členov dánskej formácie s charizmatickým Andersom Trentemøllerom uprostred. Pražská časť Lost Tour bola zahájená strateným Still on Fire za zvuku chladných basgitarových tónov, kvílenia, šumu, syntezátorov - v momentem ste sa ocitli na elektroswing párty... Trentemøller je právom označený za multiinštrumentalistu. Neviem, či Tarantino ešte neobjavil dánsku tvorbu, ale skladba Shades of Marble by dokonale pasovala do jeho nového filmu (The Hateful Eight možno?). Marie Fisker, ďalšie eso formácie, si počkala až na Come Undone, kedy sa mohla aj hlasovo prejaviť. Ženskosť hlasu dokonale vyjadruje názov skladby Candy Tongue, ktorá ma preniesla späť do leta na vystúpenie Portishead, predstavujem si, aké by to bolo keby začala spolupracovať s Beth Gibbons. Unisono.
Aj keď väčšinu setlistu tvorili skladby z minuloročného Lost, Vamp či Miss You z The Last Resort dokonale dopĺňali široké portfólio žánrov, tentokrát minimal technom. Trentemøller urobil veľký krok, keď sa presmeroval od techno-tanečnej hudby k rocku, presnejšie post-rocku. Z veľkej časti k tomu prispel aj bubeník Henrik Vibskov, ktorý live vystúpeniu dodal úplne iný ráz ako je pri skladbách namŕtvo. Neviem, ako z jeho súpravy vydoloval toľko rozmanitých zvukov, s dokonale presnými a pevnými údermi, ktoré dodávali skladbám energiu, pravdepodobne šlo o čiastočné mixovanie zvukov z prehrávača. Oveľa viac pripomína live skladba Trails shoegaze, ako je tomu pri „domácom“ počúvaní, tak isto aj obľúbená Never Stop Running.
Ďalším aspektom bola technická stránka koncertu. Svetlá hrajúce všetkými farbami skvele ladili so skladbami a dodávali klubu intímnejšiu atmosféru. Nič zložité, ale sadli skvele. Jedna z devíz kapely je ich multiinštrumentalita – keď sa započúvate, beží niekoľko zvukových vrstiev naraz a neustále sa menia. Skvelá vec pre poslucháča, veľká výzva pre zvukára. Nie vždy sa dalo kvôli splývaniu nástrojov vychutnať to, do čoho sa vás snažila kapela dostať, no bola to len malá chybička krásy. Silversurfer, Ghostrider go!!!
Trentemoller (dk) + First Hate (dk)
2. 10. 2014, Roxy Praha
foto © Kateřina Motýlová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.