Články / Rozhovory

Trentemøller: Přidat něco svého

Trentemøller: Přidat něco svého

Jakub Béreš | Články / Rozhovory | 31.01.2017

Anders Trentemøller je dánský producent a multiinstrumentalista, který je vedle svých písní známý i nespočtem remixů (The Dø, The Drums, Röyksopp). Své první EP vydal už před třinácti lety, minulý rok diskografii doplnil o pátou dlouhohrající desku Fixion, na které mimo jiné hostuje Jehnny Beth z postpunkových Savages. Postpunk se vůbec stal hlavním motivem současného Trentemøllerova období, jeho poslední remixy totiž patřili právě Savages nebo další postpunkové kapele The Soft Moon. O tom, jak si jednotlivé spolupráce vybírá, ale také proč nemá rád klubové techno, prozradil v telefonickém rozhovoru.

Říkali mi, že dneska budeš celý den ve studiu. Na čem jsi pracoval?
Nakonec jsem změnil plány a rozhodl se pro volnější den. Úplně to nevyšlo, protože jsem sice doma, ale na celý den mi domluvili rozhovory. Tohle jsou ale příjemné povinnosti.

Trávíš ve studiu hodně času?
Jo, někdy až příliš… (smích) Jsem v něm v podstatě pořád, ale když se neblíží uzávěrky, tak to neberu jako práci. Pořád na něčem dělám. Mnohdy z toho nevznikne nic konkrétního, ale je dobré mít v šuplíku rozdělané nápady, ke kterým se můžu kdykoliv vrátit. Desku jsem vydal nedávno, takže teď se hlavně řeší jiné věci a do studia utíkám relaxovat.

Fixion je oproti předchozím deskám o něco rockovější a postpunkovější. Měl jsi vždycky v plánu natočit něco takového nebo to byl spontánní nápad?
Už dlouhou dobu jsem plánoval vytvořit živější album, ale nikdy jsem se touhle myšlenkou nezabýval důkladněji. Když jsem se teď rozhodoval, jaká bude další deska, tak mě tenhle nápad znovu nadchnul. Já za svůj život vlastně nikdy moc neplánoval a nechával jsem se unášet muzikou, tím nejpřirozenějším směrem. Stejně jsem se dostal i k aktuální desce. Když se mi pod rukama nashromáždilo dostatek podobných písní pro punkovější album, tak jsem do toho šel. Ukázalo se, že jsem měl vlastně spoustu nápadů v šuplíku, a jejich aktuální dotažení šlo rychleji, než jsem doufal, než jsem byl zvyklý.

Asi budeš fanoušek postpunku delší dobu, co? Soudě podle toho, s jakou oblibou doporučuješ postpunkové Iceage...
Na postpunku a kapelách jako The Smiths a The Cure jsem vyrůstal. I když jsem v devadesátkách začal více registrovat elektronické projekty, pořád jsem se rád vracel k postpunku. Na tomhle se nic nezměnilo.

Postpunk zažívá v posledních letech solidní návrat. Třeba v Praze je mnohem více takových koncertů, než tomu bylo dříve…
Nevím, jestli se jedná o něco obecnějšího. Já postpunk vnímám jako něco konzistentního, co tady vždycky bylo a je, pro mě to není žádné retro. Rozhodně se necítím jako součást vlny muzikantů, kteří by chtěli znít jako naši idolové a znovuobjevovat tahle hudební zákoutí. Moje hudba je navíc pestřejší. Začátek desky je sice punkový, ale pak převáží elektronika. Když jsem tvořil Fixion, tak jsem složil velkou spoustu písní, které neměly tuhle náladu. Musel jsem je odložit, aby z toho nebylo překombinované album.

Takže výsledné mixování bylo stejně zajímavé jako skládání.
No jasně, mnohdy je to větší výzva než tvorba songů. Najednou máš hromadu skladeb, které by vedle sebe neladily, se všema sis dal práci a je ti líto je odložit a vrátit se k nim zase až za dlouho anebo vůbec. V prvotní fázi skládání už přemýšlím, v jaké části desky by daný song měl mít svoje místo. Často se ale stává, že napíšu příliš mnoho otvíráků a pak mám problém s dynamikou. Deska by měla být vyvážená.

Pokračování hledejte v magazínu Full Moon #69.

Info

Live: Trentemøller live (dk) + Tom And His Computer
7. 2. 2017 19:00
Roxy, Praha
www.facebook.com/events/1172775352788265

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace