Články / Reporty

Kdosi mi říkal… (Priessnitz v Olomouci)

Kdosi mi říkal… (Priessnitz v Olomouci)

Shaqualyck | Články / Reporty | 05.12.2016

…že legendární jesenická sestava jede šňůru k nové desce. Možná naposled.

Beztíže vyšlo teprve v říjnu, ale lidi už samozřejmě znají všechny texty nazpaměť. Pamětníci, fanoušci i zvídavá omladina zmámená módní vlnou temné sudetské poetiky. Zájem slyšet nové songy naživo byl natolik eminentní, že oblíbený Jazz Tibet hlásil dlouho dopředu vyprodáno a kapela musela o den později přidat druhý koncert. Kultovní formace soustředěná okolo autorské dvojice Jaroslav Švejdík/Petr Kružík se v Olomouci neobjevila poprvé, jenže efekt prvního alba po deseti letech se vyjevil coby magnet, jehož přitažlivé síle zkrátka nešlo vzdorovat, tím spíš, má-li jít skutečně o nahrávku poslední, rozlučkovou.

Fronta venku, fronta uvnitř, na šatnu, na pivo, na vzduch. Za oknem mráz, uvnitř sauna, prodrat se dopředu dá zabrat. Start v duchu nepsané tradice krátce před půl devátou, avšak s netradičním předvojem, o který se postaral dokumentarista Bohdan Bláhovec v roli jednočlenné „předkapely bez kapely“. Jeho svérázně veršovaná slam poetry trefovala tu Babiše a EET, tu obamovské „Yes We Can!“ Proč právě on a proč právě takto? Tuto hlavolamku zkorprnělému publiku nikdo neosvětlil, nicméně s přibývajícími vteřinami se dostavilo kýžené uvolnění a první potlesk. Pak už pódium patřilo jen a jen precizně sehrané šestici.

fotogalerie z koncertu zde

„Na kraji města jsou staré továrny, hladové hangáry, slepé baráky. Tam nic nehledej, na nikoho nečekej…“ ryčná hitovka coby jistota na začátek. S vervou otevírá čerstvé album, pádně si poradila i s úvodem sobotního koncertu. Obecenstvo reagovalo jak na objednávku a s první sérií hbitých akordů se dalo do pohybu. Atmosféru vzápětí umocnily zvonivé riffy singlu Mrzáci. Samozřejmě došlo i na starší kousky (Nacht und Nebel, Tanečnice, Nebolí), rozervaná syrovost prvotiny Freiwaldau ale zůstala v nenávratnu. Priessnitz už jsou jinde, jejich tvorba dávno neodráží jen nepoddajnou krásu drsné krajiny s pohnutou historií, ale i zkušenost a přirozený vývoj životem lehce obroušených básníků, kteří si nepotřebují nic dokazovat. Vidí stejné věci, ale koukají na ně jinak. Dozráli. A protože dosud vědí, jak psát působivé melodie s nenapodobitelně osobitými texty, dokáže jejich hudba pořád chytit za srdce i za pačesy. Hlas, co u nás nemá srovnání, trubka, která se vloží do hry pokaždé v ten nejsprávnější moment.

Setlist pánové logicky vystavěli okolo aktuálního alba, na něž se mohou bez obav spolehnout. Tam na poli, Blikající dům, Až se probudíš – pokaždé v duchu všeobjímající melancholie, která umí hladit i fackovat. Projekce příjemné, leč zbytečné, žádný z refrénů podobnou berličku nepotřeboval, tím méně frivolní verše živelného fláku Žena, jenž strhl nabitý sál ke sborovému doprovodu. Ideální příprava na klasiku Dotkni se mě, která následovala. Zkušené uši rozeznaly oblíbenou baladu po pár tónech a dojatý Švejdík mohl bez výčitek zběhnout ke skelnici, neb za něj lidé celou tu nádheru odzpívali bez nejmenšího zaškobrtnutí. Sako putovalo na věšák a nesmělý prototyp antifrontmana s tabletem se konečně uvolnil a rozpovídal. Pokroucená pravačka vystřelující k nebi, nepřítomný pohled, soustředění. Jesenický Ian Curtis na sedativech. Z tklivé pohodovky Děláže se záhy vyklubal jeden z vrcholů večera, který se příjemně protáhl. Vedro dosáhlo tropických hodnot, přídavky sledují desítky dojatých obličejů z chodby chladného předsálí. Rozzářené tváře lesknoucí se potem a slzami stěští. „Ještě můžete?“ ozvalo se už poněkolikáté z pódia. Odpověď byla nasnadě. Kdykoliv.

Info

Priessnitz
03.12.2016, Jazz Tibet Club, Olomouc

foto (c) žakelýna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace