Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 01.08.2014
Jelikož se žádná narozeninová oslava neobejde bez dárků, vsadila dramaturgie doprovodného programu Letní filmové školy na přehlídku osvědčených jmen z minulých ročníků – mladé naděje nezávislé scény tak nahradili ostřílení matadoři Dan Bárta, Prago Union nebo Priessnitz. Hudební stage se zároveň přesunula z kultovního uherskohradišťského klubu Mír na Masarykovo náměstí, kde se každý večer srocoval více než tisícihlavý dav – hrát na jistotu se v tuzemských podmínkách zkrátka vyplácí. O vstupném zdarma, které přitahuje „posluchače“ vyhledávající kulisu k popíjení piva, nemluvě. Přesto se našlo hned několik zajímavých vystoupení.
Jeseničtí Priessnitz zažívají v posledních letech skvělé období korunované vyprodanými koncerty. K absolutnímu štěstí chybí pouze vydání nového studiového materiálu, vystoupení v Uherském Hradišti se tak stále neslo ve znamení alba Stereo (2006) a letitých hitů. Mírně přiopilý frontman Jaromír Švejdík si okamžitě získal publikum, jistá dávka nostalgie nebyla vůbec na škodu a vítané oživení přineslo obohacení koncertní sestavy o trubku a klávesy. Nebelovské projekce tentokrát ustoupily zručným instrumentálním výkonům, kdy se ve výtečném světle předvedl kytarista Petr Kružík a hostující Jura Hradil (Tata bojs, Lesní zvěř). Vygradovaný závěr se symbolicky protnul s odbíjením kostela.
Riziko koncertů pod širým nebem se zhmotnilo následující večer, když pódium zaplavily kaluže vody a Prago Union byli nuceni vystoupit s více než dvouhodinovým zpožděním - zástup věrných fanoušků zahalený v oparu marihuany ovšem trpělivě vyčkával. Kato a spol. naživo působili dvakrát lepším dojmem než na studiových nahrávkách – monotónní archaické hiphopové beaty nahradila sehraná živá kapela a pohodová atmosféra byla přímo nakažlivá. Nic na tom nezměnil ani fakt, že půlku aparátu odepsala proklatá bouřka.
Osobitá indie popová formace DVA se na Filmovce představila rovnou ve třech rolích - nejprve v neděli jako doprovod k němému filmu Bella Donna, poté v pondělí jako palačinkoví djové ve stanu Kabinetu Múz a na závěr odehráli regulérní koncert, který se opět vzpíral všem běžným měřítkům. Manželé Kratochvílovi si vytvořili vlastní svět, kde vládne dětská hravost, pitoreskní divadelnost a nezměrné nadšení pro věc. Přehlídka roztodivných nástrojů nepůsobila ani na moment rušivě, naopak umocňovala dynamiku vystoupení, v němž se jednotlivé žánry přelévaly, jako by byly tekuté.
40. letní filmová škola Uherské Hradiště
25. 7. – 2. 8. 2014, Uherské Hradiště
www.lfs.cz
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.