Články / Reporty

Kraftwerk: Létající talíř zaparkoval v Karlíně

Kraftwerk: Létající talíř zaparkoval v Karlíně

Anna Mašátová | Články / Reporty | 10.12.2015

Ačkoliv to ze sousedního Německa nemají Kraftwerk do Čech daleko, trvalo jedenáct let, než se na pražské pódium vrátili. A přestože setlist sázel na staré, osvědčené kousky, a s 3D prvky koketují už nějaký ten pátek, o momenty překvapení nebyla nouze.

Pokud netrpíte nostalgií po stání ve frontách, předkoncertní podupávání v lajně před Forem Karlín nebude vaší oblíbenou činností. Security však měli plné ruce práce, show hlásila už dlouho naplněnou kapacitu a fňukající prosby o koupi lístku za každou cenu zahlcovaly sociální sítě.

Aktuální 3D program představili Kraftwerk před čtyřmi lety v Mnichově, aby od té doby vyprodávali během minut haly i světové galerie umění jako Tate Modern, MoMA aj., za svou činnost byli dokonce průkopníci elektroniky nedávno oceněni Grammy za celoživotní přínos.

„Elektrárna“ šlapala v Praze na výbornou. Zpoza 3D brýlí sledovaly nehybnou čtveřici cosi si šmrdlající na ozářených pultech nadšené tisícovky lidí; Ralf Hütter, Fritz Hilpert, Henning Schmitz a nováček, mající na krku obsluhu videí, Falk Grieffenhagen, upovídaní samozřejmě nebyli. Svou vpravdě uměleckou performance řídili s nehybnou tváří, ostatně právě odlidštěnost je poznávacím znamením i určujícím prvkem Kraftwerk.

3D označení možná evokuje megalomanskou párty, projekce však byla vlastně příjemná, mnohdy retro nebo až dětsky poetická. Na plátně se míhaly modelky z padesátých let, jindy sál ryčel nadšením nad mapou s vyznačením Prahy a vesmírnou lodí přistávající na ulici před Forem, vtípkem evidentně šitým na míru pro každé místo turné. Jindy převažovaly 8-bitové minimalistické tvary a nápisy, frčelo se autem po dálnici, zdolávaly se hory v rámci Tour de France, připomněla se Fukushima i Černobyl. A pokud se přeci jen čtyřka na pódiu zdála v zemi Čapka až moc živá, během The Robots nahradili hudebníky roboti v červeno-černých modelech proslavených už na proběhlých šňůrách.

Překvapivě zklamal jen zvuk, který měl do ideálu daleko. Nezdálo se však, že by to vlnícím se příchozím napříč generacemi bůhvíjak vadilo, začátek každé skladby provázel obrovský hype. Ani s téměř padesátiletou historií nepatří robo-muži do sběru.

Info

Kraftwerk
3. 12. 2015, Forum Karlin, Praha
foto (c) BlacKie-Pix

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace