David Vo Tien | Články / Reporty | 23.10.2014
James Kelly založil sólový projekt WIFE v roce 2012, tedy v době, kdy nic nenasvědčovalo tomu, že konec Altar of Plagues přijde tak nečekaně, v momentě, kdy se kapele dostávalo největší pozornosti. Ta přišla s albem Teethed Glory and Injury, na kterém Altar of Plagues upustili od dlouhých hypnotických riffů a přišli s broadrickovskou vizí black metalu. Desku sice James Kelly skládal s vědomím, že jde o poslední práci pod značkou Altar of Plagues, jako labutí píseň ale ohlášená nebyla. Rozhodnutí ukončit činnost skupiny ohlásili až v červenci 2013, čtvrt roku před posledními koncerty. A po black metalu není ve WIFE ani stopy.
Kdo si říkal, že s elektronikou přijdou temné darkambientní kasematy, jež by kdykoli a instantně posloužily jako soundtrack k hororovému tripu Begotten, ve stylu Aghast, Moëvöt nebo Diagnose: Lebensgefahr, ocitne se ztracený v downtempovém ambientu. Ač hromově dunící, unylé beaty doprovázené popovým zpěvem zdály se před Liars poněkud nepatřičné. Jaksi se nemůžu zbavit dojmu, že s Altar of Plagues, kde byl jediným autorem, se Kellymu dařilo tvořit zajímavější hudbu, což je hodnocení, které nemám jak podložit, musím ale podotknout, že žánr v tomto případě nehraje roli.
Liars navázali na pomalejší tempo, jinak si nelze vysvětlit opatrný začátek. Mám za to, že jela Perpetual Village, střednětempá psychedelická pouť trvající devět minut. Skladba, která víc pohlcuje, než že by rozněcovala taneční rozbušky v těle. Při takovém rozjezdu jsem měl dost času a prostoru všimnout si, že zpěvák Angus Andrew vypadá v oranžové bundě s kapucí na hlavě, z níž čouhaly jen vlasy, jako mix mimozemšťana s bratrancem Itt z Addamsovy rodiny. Naštěstí Vox Turned D.E.D. pulzovala tak, že nebyla možnost přemýšlet nad podobnýma blbostma moc dlouho.
Jenže zvuk byl strašlivě nečitelný, nekonkrétní, zastřený, jako by přes něj byla přehozená deka. Vokály zněly tak předelayovaně, že jsem měl problém rozumět většině textům. Do toho se mě začal zmocňovat pocit, že taneční bicí jsou založené na dvou střídajících se rytmech. Ideální cesta, jak se vydat na koncert, ze kterého není šance mít dobrý pocit. Nebýt kytary, ani nezjistím, že Liars hráli starší věci. Ani ne tak díky zvuku, který se pohyboval v zrnitých frekvencích kytary i kláves, ale díky samotné přítomnosti kytary. Ačkoli to může vyznívat pesimisticky, koncert to špatný nebyl, to vůbec, show parádní, plná energie. Těch, co odcházelo s podobnými pocity těm mým, bych spočítal na prstech jednoprsté ruky.
Wife (irl) + Liars (us)
21. 10. 2014 Roxy, Praha
foto © kurabeznohy
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.