Akana | Články / Recenze | 15.10.2014
Liars jsou pověstní svou nevypočitatelností, proto se příklon k elektronice na albu WIXIW nedal brát jako vodítko k dalšímu vývoji. U kytarové diety kupodivu setrvali, ovšem způsob, jakým na Mess hnětou syntetickou hmotu, je opět výrazně odlišný. Půjčovna zvuků a beatů, v níž se teď Liars přehrabují, je vyloženě archivní, odkaz pionýrů tvrdé elektroniky (Cabaret Voltaire, Laibach) si ale přeskládali po svém. Jsou také nebývale zvukově konzistentní. Tím se sice připravili o jednu z věcí, kterými vyváděli posluchače z míry, ale na oplátku získali značnou údernou sílu.
První polovinu alba charakterizují důrazné oldschoolové beaty, které slouží jako podklad k melodickým kreacím (Vox Tuned D.E.D. nebo mimořádně úderná Mess on a Mission) a třeba v Pro Anti Anti přecházejí v nekompromisně nátlakový dusot. Počínaje instrumentální Darkslide se rytmická intenzita snižuje, ale chlad, temnota a společenský pesimismus přetrvávají, jen se přelévají do zneklidňujících podpovrchových záchvěvů (Boyzone, Perpetual Village). Ani závěr v podobě vláčné Left Speaker Blown není katarzně uvolňující, ale spíš posmutnělým přitakáním definitivnímu rozkladu.
Album Mess v sobě znovu nese nepřeslechnutelnou dávku civilizační kocoviny, přesto je na něm poznat i to, že vznikalo ve spontánnější tvůrčí atmosféře. Obsahuje méně kontrastů, zato vyzařuje mocné vlny soustředěné radiace, která je s to zasáhnout naše každodenností ukolébané vědomí na nejcitlivějších místech.
Recenze vyšla v magazínu Full Moon #36.
Live: Liars (us), 21. 10. 2014, Roxy, Praha
www.facebook.com/events/444250255702331
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.