Akana | Články / Recenze | 16.04.2014
Liars jsou pověstní svojí nevypočitatelností. Album WIXIW znamenalo příklon k elektronice, což ale v jejich případě nemůžeme brát jako vodítko k předvídání věcí příštích. U kytarové diety kupodivu setrvali i na dalším opusu, ovšem způsob, jakým na novince Mess hnětou temnou syntetickou hmotu, je opět výrazně odlišný.
Jestliže leckterá předchozí alba zněla dost lo-fi, o Mess to neplatí, stejně tak můžeme vyškrtnout opak tohoto slůvka. Půjčovna zvuků a beatů, v níž se Liars přehrabovali, je vyloženě archivní a docela snadno rozpoznatelná. Obsahuje přelomové výtvory postpunkových pionýrů tvrdé elektroniky (naskakují jména jako Cabaret Voltaire nebo Laibach), ale není překvapením, že Liars si všechno přeskládali po svém a zůstali věrní vlastní identitě. A především jsou na této desce nebývale zvukově konzistentní. Vytvářejí dostatečně různorodé variace, ale zdroj zůstává týž. Tím se sice dobrovolně připravili o jednu z věcí, kterými vyváděli z míry nejen nepřipravené posluchače, ale na oplátku získali značnou údernou sílu.
Především první polovinu alba charakterizují důrazné oldschoolové beaty, které slouží jako podklad k nečekaně výrazným melodickým kreacím (Vox Tuned D.E.D. nebo explozivní Mess on a Mission s mimořádně štěpným sloganem „facts are facts and fiction's fiction“) a třeba ve skvělé Pro Anti Anti přecházejí v nekompromisně nátlakový dusot. Žádná EBM se ale nekoná, na to jsou Liars příliš intelektuálsky rafinovaní. A navíc počínaje instrumentální Darkslide už rytmika není tak intenzivní. Chlad, temnota a společenský pesimismus přetrvávají i ve druhé půlce, ale skladby jako Boyzone nebo Perpetual Village spíš probouzejí zneklidňující podpovrchové záchvěvy. Ani závěr v podobě vláčně melodické Left Speaker Blown není katarzně uvolňující, spíš posmutněle přitakává definitivnímu rozkladu.
Album Mess opět nese nepřeslechnutelnou dávku civilizační kocoviny, přesto je na něm znát i to, že vznikalo ve spontánnější tvůrčí atmosféře. Angus Andrew na něm předvádí překvapivě širokou škálu svých vokálních schopností, od gotických chmur po diskotékový falzet. Navzdory vintage zvuku zní deska zcela současně, komplexně i mnohotvárně. Obsahuje méně kontrastů, zato vyzařuje mocné vlny soustředěné radiace, která je s to zasáhnout naše každodenností ukolébané vědomí na nejcitlivějších místech. Liars jsou ve vrcholné formě.
Liars – Mess (Mute, 2014)
http://liarsliarsliars.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.