ScreamJay | Články / Rozhovory | 11.02.2019
Promotérský kolektiv Na scénu se věnuje především bookingu a pořádání koncertů domácích i zahraničních kapel, beneficí a festivalů. Převážně z žánrů surf, psychedelic a garage rock. V druhém sledu nezapomínají ani na organizaci výstav, vernisáží nebo zlepšování veřejného prostoru. Na letošním festivalu Žižkovská Noc obsadí se svou scénou Vinohradský pivovárek, kam si, mimo jiných, pozvali osobité Klaus Johann Grobe ze Švýcarska. Co poslouchali loni a co dalšího chystají letos? Na otázky nám odpovídali Šárka Hlaváčková a Adam Ryšánek.
Na scénu je na scéně již od roku 2014. Jak se vlastně dal tenhle kolektiv dohromady a jak se za tu dobu proměnil?
Tyjo, to už bude pátý rok. Je to tak, celé naše působení započalo roku 2014, kdy mi došlo, že v České republice spousta zahraničních kapel nechce hrát. Valná většina zahraničních (mimoevropských) umělců jezdí na tour po západní Evropě a nejvýchodnějším bodem celé šňůry se stane Berlín, nebo Vídeň. Spousta garážových, punkových, indie rockových a jiných kapel Prahu úplně míjela. Bylo mi to líto, tak jsem se rozhodla pár zahraničních interpretů obepsat. Třeba Together Pangeu, Dune Rats a další. Po čase se přidalo spoustu dalších lidí a kapel, ačkoliv se samozřejmě během těch čtyř let kolektiv hodně proměnil.
Až v roce 2016, s prvním velkým koncertem zahraniční kapely, Together Pangea, nastal větší zlom. Od té doby se složení více méně ustálilo a my jsme se pravidelnému bookingu ze zahraničí začali věnovat aktivně a s láskou. Dnes jsme aktivní čtyři booking manažeři (se mnou ještě Adam Ryšánek, Ivo Lorenc a slovenská spojka Richard Stein) a jedna grafička (Janka Janoušková).
Těch bezmála pět let je už docela dlouhá doba na to odpozorovat, jak si vede a jak se vyvíjí domácí undergroundová scéna. Jak zásadně se mění? Roste hlad po žánrových kapelách?
Roste, ale důležitější je fakt, že hlad po žánrových kapelách roste konečně i v malých městech. Různé kluby, galerie, kavárny ale i skateparky a jiná otevřená veřejná místa jsou daleko přístupnější než dříve. Tudíž je zde více prostoru pro kreativní vytváření akcí. V Praze scéna, domácí i zahraniční, narostla takovým způsobem, že si fanoušek často může vybrat z několika žánrově i cenově podobných koncertů během jednoho dne. Z pohledu konzumenta je to super, ovšem z pohledu promotéra je situace čím dál více náročnější. Někdy zamrzí, když si koncerty podobného rázu rozdělí publikum na polovic a ve finále tím utrpí obě akce.
Najednou je důležitější zvolit správnou propagační strategii i sítě a kanály, skrze které se akce propaguje. Samozřejmě, že vždycky bylo nutné předem sledovat akce v ten samý den či týden, ale je daleko náročnější přilákat větší kvantum lidí bez vyšších nákladů na propagaci. Fanoušek, jakožto obyčejný konzument, je v dnešním materiálním světě zhýčkaný a zmatený a od propagace i samotného koncertu očekává více než „jen hudební zážitek“.
Několik posledních let se dá mluvit o návratu psychedelie, ať už retro nebo té novodobé. Podobně je tomu i u postpunku, shoegaze nebo garage rocku, kterou jsou vám vlastní. Vnímáte to stejně? Sledujete domácí i zahraniční scénu aktivně?
S Na scénu se snažíme sledovat aktuální dění všemožných kapel pravidelně. Na tuzemské scéně dokonce přibylo i spoustu nových zajímavých indie rockových a post cokoliv žánrových kapel, ale oproti novým hudebním tělesům se zdvojnásobil i počet promotérů. V Praze a Brně se momentálně pořádají akce jak na běžícím páse. Na jednu stranu je to super, nabídka je pestrá a široká, ale na straně druhé to větší kapely odrazuje hrát i v malých městech. Všichni chtějí vyprodávat sály v metropolích, ale zapomínají na kouzelné prostory v regionech a tím pádem i na jiné fanoušky. Na to se snažíme soustředit my. Nejsme si jistí, jestli se dá mluvit o větší oblibě garage, shoegaze nebo psychedelie, ale o návratu na scénu se mluvit určitě dá.
Za loňský rok na naší hudební databázi XPlaylist výrazně bodovalo několik žánrovek. Thee Oh Sees, Ty Segall a mnozí další. Které kapely a desky nejvíc oslovily vás?
Ron Gallo vydal album Stardust Birthday Party, experimentální rock'n'rollovou věc, která odhaluje tajemství nekonečnýho štěstí. Australští surf rockeři Skeggs po pěti letech existence konečně vydali debutovou desku My Own Mess, která je ztělesněním všeho, co máme na surf a garage rocku rádi. Britské garážové duo Slaves se s třetí deskou Acts of Fear and Love vydalo prozkoumat dosud neprobádané směry. Kombinace naštvaného punku s britpop zvukem ala Blur jim opravdu sedí. Wide Awake! od Parquet Courts, tradičně skvělá deska od skvělý kapely, přestože toho produkují tolik, že už to ani nestíháme.
Z domácích žánrovek nelze nezmínit EP 66902 kapely Psychocandy. Tři předměstský kluci se s aktivní shoegaze indie rockovou kariérou rozloučili tím nejlepším, co za léta působení vydali. Jedno z nejkrásnějších EP loňského roku.
A mezi letošními ohláškami, už máte některou desku, na kterou se obzvlášť těšíte?
Těšíme se hlavně na domácí věci, jmenovitě novou desku pražských The Ribs, kteří se aktuálně chystají do studia a letos budou vydávat debutové album. Špinavý sound náctiletého punk'n'rollu s kapkou psychedelie konečně dozrál a kluci se s deskou vydají letos na podzim na tour. Další spřízněné kapely z labelu, Genuine Jacks a Vojdi, studio již navštívili a desky rovněž plánují na letošek.
Z letošních, již vydaných desek, nás zaujal počin Almost Free od kalifornských Fidlar, který vyšel v polovině ledna. I přes to, že některými ortodoxními fanoušky garáže je kritizovaná, se nám jejich nový funky zvuk líbí.
Vaše strategie zahraničních kapel do velkých měst a lokálních na dosud neobjevená místa zůstává neměnná? Máte své oblíbené kluby, prostory? Kam se rádi vracíte?
Co se týká fanoušků, tak každý má svůj oblíbený klub a každý se rád někam vrací. Ovšem u Na scénu je to jiné. Na spoustu míst se taky rádi vracíme, ale ještě radši experimentujeme a tak trochu i riskujeme, což ve výsledku znamená, že neustále zkoušíme nová místa. Každá kapela si zaslouží prostor, který jí sedne zvukem, kapacitou, atmosférou i přístupem vedení. Proto u pořádání koncertů vždy pečlivě zvážíme, které místo je nejvhodnější, kde by se fanouškům i kapele tentokrát líbilo nejvíce.
Můžete prozradit nějaké letošní taháky, koncerty, na které se fanoušci mohou těšit?
Letos v květnu se můžeme opět těšit na Rona Galla, který si v loňském roce Prahu získal svým chytlavým garage rockem a jejich gig se zařadil mezi nejlepší Na Scénu koncerty loňského roku. Květen bude plodný měsíc a doufáme, že naši fanoušci ocení, že se nejen do Prahy, ale i do Brna vrací Vaguess z USA, se svým světem dosud neobjeveným punk rockem. Paradoxně mají v ČR, díky kapelám Wasted Whatever, Dandelion & the Burdock a dalším, velkou fanouškovskou základnu.
Největším tahákem, který Na scénu chystá letos v létě, je benefiční festival na podporu skateparku v Litoměřicích, Save Skate IV. Minulý rok jsme si od této akce museli dát pauzu, ale letos se vracíme zpátky do víru festivalového dění. Save Skate je hudebně-sportovní den v jednom malém zapadlém skateparku pod Tyršovým mostem vedle Labe. V průběhu festivalu se střídají skate a bmx závody s koncerty, popřípadě divadlem v U-rampě. Poslední ročník přilákal přes 500 lidí, tak věříme, že opět půjde o povedenou taškařici. Druhou zajímavou, ale úplně odlišnou akcí je festival Na schodech, který letos oslaví jubilejní 15. ročník. Festival se koná na vrcholku kopce Kalvárie Ostré. Výhled na celé České středohoří a program, střídající dětská divadelní představení s undergroundovou hudbou pro jejich rodiče.
Jak to máte na Žižkovské Noci? Kde budete mít útočiště, na jaké koně sázíte?
Pro tentokrát obsadíme Vinohradský pivovárek s netypickým line-upem pro Žižkovskou Noc. Většinou jsou scény žánrově zaměřené, kdežto ve Vinohradském pivovaru půjde stage od garage/punk'n'rollu do jemnějšího indie/pop rocku, až v pozdějších hodinách ulítne do výšin space popu. Stejně jako se vyvíjí vkus našich fanoušků, tak se nějakým směrem hudebně posunulo i NA SCÉNU. Ačkoliv je naše silná parketa v psychedelii, garage nebo punk rocku, rádi zkoušíme nové neotřelé kapely z různých žánrových škatulek. Žižkovská Noc toho bude důkazem.
Sázíme na nové kapely jako Klaus Johann Grobe ze Švýcarska, jednu z těch praštěnějších věcí, co se na evropském hudebním trhu najde. Vesmírný beaty, bubny a basa, která se při poslechu pokouší vyrvat srdce z těla, aby se následně mohlo v rytmu disca roztančit na parketě. Navíc jejich zpěvák vypadá jak Václav Neužil. Ovšem stage budou zdobit i tuzemské kapely jako The Atavists nebo Role. Třešničkou na dortu bude nový discopunkový projekt Hello Marcel z Prahy, který jsme objevili teprve nedávno. Rozhodně jeden z našich nejčerstvějších tipů na koncert.
Když vezmeme pouze zahraniční interprety, je mezi nimi některý, na kterého máte zálusk? Kterého byste rádi přivezli? Prozradíte nějaký promotérský sen?
Jestli se někdy od Na scénu něco očekávalo, tak spojení místních tuzemských kapel jako předskokanů se slavnými žánrovými interprety z Kalifornie nebo Austrálie. Promotérské sny bychom asi hledali právě v těchto lokalitách. Fidlar nebo Bass Drum of Death v Cali, Skegss nebo Violent Soho u protinožců.
Jak sami říkáte, na svém para labelu se staráte o kapely Genuine Jacks, Beps'n'Johnnies, The Void a The Ribs. Jak se se věci mají právě s touhle aktivitou a s kým tenhle label sdílíte? Nové přírůstky?
S každou kapelou jsou podmínky jinačí. U někoho se staráme primárně o booking my a u někoho bookujeme pouze českou část koncertů. Například Genuine Jacks byli do labelu přijati i s manažerkou Katjou Thalerovou. Každá kapela má podmínky i přístup odlišný, nelze je jednoduše porovnat. Nějaké nové interprety vyhlídlé máme, ale momentálně do labelu přírůstek nehledáme.
Vyjma hudebních aktivit jsou vám vlastní i ty nehudební. Pořádáte výstavy, vernisáže. Nějaká aktuální nebo budoucí, na kterou se vyplatí zajít?
Na scénu aktuálně neplánuje žádné výstavy. V roce 2019 se soustředíme na debutové album The Ribs, na tour kapel z labelu a na letní festivaly. Jako tip na jakoukoliv jinou vernisáž a výstavu bychom rádi uvedli zahájení nové výstavní sezóny v Národní galerii ve Veletržním paláci 28. února. Výstava se tentokrát zaměřuje hodně na fotografie, jak s historickým, tak uměleckým podtextem. V rámci vernisáže je navíc vstup zdarma.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.