Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 13.11.2017
Helge Sten je pro festivalovou Alternativu, zdá se, ideálním protagonistou. Když si to loni do Prahy namířil s tandemem Henriksen–Storløkken a společně s nimi vystoupil pod kultovním jménem Supersilent, o koncertu Alternativy i celého roku nebylo pochyb. Rok nato se norský elektronický guru na festivalovou půdu vrací, tentokrát bez doprovodu i bez chaotických orgií, které byly ve svém prapůvodním stavu snad někdy jazzové. Sten přijíždí coby Deathprod, darkambientní legenda.
Sál La fabriky se slušně plní už během předskakujících Becoming Animal. Na pódiu dáma v andělsky bílém, spolu s ní krabičkami obklopený baskytarista, člen italských Zu. Žádné motanice a rytmické přemety však nečekat, vévodí dystopické elektronické plochy, obhroublé baskytarové vztlaky a zpěv. Netěží se z kontrastu temná elektronika versus hlas shůry, naopak, nízko položený vokál posiluje tíživost sdělení. Škoda jen, že nezbyl prostor pro gradaci, veškeré trumfy byly odkryty příliš brzy.
fotogalerie z koncertu tady
Deathprodovy temné vize se blíží. Židle do sálu, bude se sedět. A nevycházet, prosíme vás, a nefotit dýl než deset minut, prosíme, děkujeme. Díky. Jestli si něco Norova produkce nezaslouží, je to roztržitost a záblesky nechtěných světel. Jsou tu totiž jiné, v Deathprodově koncertní produkci neodmyslitelné – světelný stalagmit a stalaktit, oba nakonec stalagnátově průrazné. V jejich zajetí usazená postava, středobod vesmírné reprodukce.
Jestliže Becoming Animal s postupným vývojem setu bojovali, Deathprod exceluje. Zvukovou bohatostí, pohlcující dynamikou i kontrastem ticha a hřmotů. Šok je jen jedním z prostředků, nikoli laciným cílem. Někdo zaslechl lodě, někdo soundtrack k průzkumu prázdna, někdo jen koukal. Já byl i letos u nejlepšího koncertu Alternativy.
Festival Alternativa: Deathprod + Becoming Animal
10. 11 .2017 La Fabrika, Praha
foto © Anna Baštýřová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.