Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 13.11.2017
Helge Sten je pro festivalovou Alternativu, zdá se, ideálním protagonistou. Když si to loni do Prahy namířil s tandemem Henriksen–Storløkken a společně s nimi vystoupil pod kultovním jménem Supersilent, o koncertu Alternativy i celého roku nebylo pochyb. Rok nato se norský elektronický guru na festivalovou půdu vrací, tentokrát bez doprovodu i bez chaotických orgií, které byly ve svém prapůvodním stavu snad někdy jazzové. Sten přijíždí coby Deathprod, darkambientní legenda.
Sál La fabriky se slušně plní už během předskakujících Becoming Animal. Na pódiu dáma v andělsky bílém, spolu s ní krabičkami obklopený baskytarista, člen italských Zu. Žádné motanice a rytmické přemety však nečekat, vévodí dystopické elektronické plochy, obhroublé baskytarové vztlaky a zpěv. Netěží se z kontrastu temná elektronika versus hlas shůry, naopak, nízko položený vokál posiluje tíživost sdělení. Škoda jen, že nezbyl prostor pro gradaci, veškeré trumfy byly odkryty příliš brzy.
fotogalerie z koncertu tady
Deathprodovy temné vize se blíží. Židle do sálu, bude se sedět. A nevycházet, prosíme vás, a nefotit dýl než deset minut, prosíme, děkujeme. Díky. Jestli si něco Norova produkce nezaslouží, je to roztržitost a záblesky nechtěných světel. Jsou tu totiž jiné, v Deathprodově koncertní produkci neodmyslitelné – světelný stalagmit a stalaktit, oba nakonec stalagnátově průrazné. V jejich zajetí usazená postava, středobod vesmírné reprodukce.
Jestliže Becoming Animal s postupným vývojem setu bojovali, Deathprod exceluje. Zvukovou bohatostí, pohlcující dynamikou i kontrastem ticha a hřmotů. Šok je jen jedním z prostředků, nikoli laciným cílem. Někdo zaslechl lodě, někdo soundtrack k průzkumu prázdna, někdo jen koukal. Já byl i letos u nejlepšího koncertu Alternativy.
Festival Alternativa: Deathprod + Becoming Animal
10. 11 .2017 La Fabrika, Praha
foto © Anna Baštýřová
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.