Shaqualyck | Články / Reporty | 06.09.2016
I legendy mají své dny a Anthony Kiedis není výjimkou. Ne že by mu to nezpívalo, ne snad že by mu scházel pohyb či přirozené showmanství, ale když se daří, znáte to. Obecenstvu neřekl ani slovo a jeho permanentní úprky do zákulisí naznačovaly, že něco je špatně. Jako by se na pódiu úplně necítil a roli přirozeného leadera přenechal basáku Fleovi. Ke všemu si dvakrát spletl text a vše završil setlist přilepený k podrážce. Inu, stane se. Každopádně i přes ortézu na pravém koleni odběhal hezkých pár kilometrů a hlasivky ani náznakem nešetřil. Ať už se zdmi lomozící arény rozléhal zdivočelý štěkot (Suck My Kiss, By the Way) či magický nápěv některého z legendárních pomaláčů (Scar Tissue, Under the Bridge), jeho svérázný témbr si s natřískanou halou dělal, co chtěl. Zbytek kapely si užíval proslulá jamovací intermezza, ze kterých tón za tónem rozkvétaly jak notoricky známé melodie, tak novotou zářící songy z aktuálního alba The Getaway. Lidem to bylo šumák, co riff, to sborové nadšení a nekončící potlesk. Řízný blues rock skvostné dívčí předkapely Deap Vally nezklamal, leč tohle bylo jiné kafe.
Stage design těžil z prosté kvadrilogie projekčních obrazovek a několika málo reflektorů po stranách. Přidanou hodnotou však byla nápaditá vizuální atrakce sestávající z hejna levitujících válcovitých svítilen. Běsnící rockery tak doplňoval sasankovitý rej psychedelických obrazců, díky nimž koncert chvílemi připomínal průlet kaleidoskopem. Ne že by kalifornská sestava něco podobného potřebovala. Otvírák Can´t Stop pánové vystřihli jak z partesu, zvuk si sedl na první dobrou a kolik paliček v euforii rozházel publiku Chad Smith, dost možná neví ani on sám. Do nejzazší historie se RedHoti nevydali, nejstarším kouskem byla napružená Nobody Weird Like Me z nahrávky Mother´s Milk, jež spatřila světlo světa před sedmadvaceti(!) lety.
Jinak se šlo napříč časem. Že z One Hot Minute nezazní ani nota, se tak nějak čekalo, ale že jediným zástupcem I´m With You bude Factory of Faith, možná leckoho zaskočilo. Tentýž osud potkal dvojalbum Stadium Arcadium, na které upomenula „jen“ něžná balada Snow (Hey Oh). Setlist kapela s oblibou protáčí, byť existují zvyklosti, o kterých se nediskutuje. Ono taky vidět (a slyšet), co s davem udělají první akordy slovutné Californication, patří ke zkušenostem, které zkrátka nemohou zevšednět, i když je vám přes padesát a z pódia jste za třicet let viděli už úplně všechno. I bláhového exhibicionistu lapeného přesně po třech vteřinách v objetí nekompromisní ochranky.
Nejprotežovanější položkou z bohaté diskografie byla logicky deska The Getaway, když největší aplaus sklidil návykový refrén čerstvé funk-rockové hymny Dark Necessities. Skočná Go Robot pro změnu okouzlila zdvojenou groovy basou, famózně gradovaná Goodbye Angels zase finesami z pera Joshe Klinghoffera. Ten potvrdil, že nehodlá být pouhým náhradníkem na krátkodobou výpomoc. Johna Fruscianteho sice v lecčem připomíná (ať už vytříbenou technikou či útlým somatotypem), pyšní se však specifickým rukopisem a svým dechberoucím nasazením celý večer dokazoval, že v ničím stínu setrvat rozhodně nemíní. Nezřídka se nechával strhnout k parádním sólům. Když Flea v závěru bavil tribuny chůzí po rukou, rozjel Josh vlastní jam session proti bicím a v mezičase zvládl i cover This Is Where I Belong od The Kinks. O změně na postu kytaristy bylo před lety řečeno mnohé. V současnosti ale RedHoti disponují natolik osobitou chemií, že jakékoliv debaty na tohle téma postrádají smyslu. S Klinghofferem mají Papričky formu, kterou by jim o generaci mladší kapely mohly závidět. Kéž jim to vydrží.
Red Hot Chilli Peppers (usa)
4.9. 2016 O2 Arena, Praha
foto (c) Danushka
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.