Zdeněk Němec | Články / Reporty | 13.11.2016
Japonka Maki Nemekawa, se kterou měl Philip Glass koncertovat v klavírním duu, onemocněla. Jeden z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století ruší plánované Etudes a upravuje program pro jeden klavír. Dominantou večera se stává materiál zkompletovaný pro album Solo Piano. Vyjímečná příležitost okusit mistrovu tvrobu v obnažené formě. Neskrývám radost.
Stojím před vchodem do Archy. V pasáži. Právě prošel samotný Philip Glass a jediné, co z tohoto jednostranného setkání uvízlo na matnici vzpomínek, je zimní bunda, teplá čepice, ruce v kapsách, obličej, brýle a především styl chůze - nenápadný a elegantní. Tolik vjemů během nepostřehnutelně krátké chvíle. Čas probíhá v jeden okamžik, všechny jeho formy, jak je známe. Minulost se přelívá do současnosti, stává se její okamžitou součástí a nenasytně požírá budoucnoust ve chvíli, kdy nestačíme ani doříct „teď“.
Opakující se motivy přetvářejí různě barevné momenty Mad Rush. Klavírní pedály natahují melodii, do které se promítají nově vzniklé tóny a mizí dřív, než si je stíhám uvědomit. Časoprostor je relativní. Básník Allen Ginsberg, se kterým Philip Glass vystupoval před dvaceti lety právě na prknech Divadla Archa při svém prvním představení v naší domovině, už není mezi námi. Jeho hlas tentokrát zazněl z archivní nahrávky, protože některé části minulosti můžeme zakonzervovat, protiválečné nálady z USA 60. let jsou aktuální i dnes. Herecký přednes básně Wichita Vortex Sutra podkreslený klavírní linkou je vrcholem večera. Pamětníci prožívají a vzpomínají.
Hudba, která v Arše zazněla, je poměrně mladá, pochází z období po roce 1980, ale směle můžeme konstatovat, že obsahuje i starší tvorbu Philipa Glasse. Mladší já, která jsou přirozenou součástí jeho osobnosti. Téměř nepostřehnutelná nedokonalost provedení, oproti precizní studiové nahrávce, dotváří minimalistické prostředí kompozice. Proměna, kterou v roce 1915 napsal Franz Kafka, ovlivnila také dílo Metamorphoses. Původní myšlenka fascinuje čtenáře i po sto letech a stejně tak to bude s hudebním dílem v budoucnosti. Nekonečné ovace a skromný přídavek z Glassworks zní ještě “teď”.
Philip Glass (usa)
9. 11. 2016 Divadlo Archa, Praha
foto © Václav Havelka III
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.