Články / Reporty

Nepatrná proměnlivost klavírní melodie Philipa Glasse

Nepatrná proměnlivost klavírní melodie Philipa Glasse

Zdeněk Němec | Články / Reporty | 13.11.2016

Japonka Maki Nemekawa, se kterou měl Philip Glass koncertovat v klavírním duu, onemocněla. Jeden z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století ruší plánované Etudes a upravuje program pro jeden klavír. Dominantou večera se stává materiál zkompletovaný pro album Solo Piano. Vyjímečná příležitost okusit mistrovu tvrobu v obnažené formě. Neskrývám radost.

Stojím před vchodem do Archy. V pasáži. Právě prošel samotný Philip Glass a jediné, co z tohoto jednostranného setkání uvízlo na matnici vzpomínek, je zimní bunda, teplá čepice, ruce v kapsách, obličej, brýle a především styl chůze - nenápadný a elegantní. Tolik vjemů během nepostřehnutelně krátké chvíle. Čas probíhá v jeden okamžik, všechny jeho formy, jak je známe. Minulost se přelívá do současnosti, stává se její okamžitou součástí a nenasytně požírá budoucnoust ve chvíli, kdy nestačíme ani doříct „teď“.

Opakující se motivy přetvářejí různě barevné momenty Mad Rush. Klavírní pedály natahují melodii, do které se promítají nově vzniklé tóny a mizí dřív, než si je stíhám uvědomit. Časoprostor je relativní. Básník Allen Ginsberg, se kterým Philip Glass vystupoval před dvaceti lety právě na prknech Divadla Archa při svém prvním představení v naší domovině, už není mezi námi. Jeho hlas tentokrát zazněl z archivní nahrávky, protože některé části minulosti můžeme zakonzervovat, protiválečné nálady z USA 60. let jsou aktuální i dnes. Herecký přednes básně Wichita Vortex Sutra podkreslený klavírní linkou je vrcholem večera. Pamětníci prožívají a vzpomínají.

Hudba, která v Arše zazněla, je poměrně mladá, pochází z období po roce 1980, ale směle můžeme konstatovat, že obsahuje i starší tvorbu Philipa Glasse. Mladší já, která jsou přirozenou součástí jeho osobnosti. Téměř nepostřehnutelná nedokonalost provedení, oproti precizní studiové nahrávce, dotváří minimalistické prostředí kompozice. Proměna, kterou v roce 1915 napsal Franz Kafka, ovlivnila také dílo Metamorphoses. Původní myšlenka fascinuje čtenáře i po sto letech a stejně tak to bude s hudebním dílem v budoucnosti. Nekonečné ovace a skromný přídavek z Glassworks zní ještě “teď”.

Info

Philip Glass (usa)
9. 11. 2016 Divadlo Archa, Praha

foto © Václav Havelka III

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace