Články / Reporty

Osvobozující smyčce Calm Season

Osvobozující smyčce Calm Season

Martin Řezníček | Články / Reporty | 15.12.2016

Jsou tomu téměř přesně dva roky, co indiefolkové duo Calm Season pokřtilo v pražském Paláci Akropolis své druhé album pojmenované Symboly. Od té doby se v jejich diskografii neobjevil žádný nový potomek, zato přišel nápad na oživení stávajícího materiálu a uspořádání speciálního koncertu s komorním orchestrem.

Předskokan Maok, který svou tvorbu nazývá „hudbou z jiných sfér“, s kytarou a samply předvedl vskutku spirituální show. Meditační harmonie a převážně neartikulovaný zpěv, místy přecházející do lyrizované slovenštiny, mohly člověka uvést do vytržení - pokud po něm zatoužil. Nicméně nezaujatého posluchače neosobní a těžko uchopitelné písně spíše nudily a bosonohý zpěvák nebyl tou nejlepší volbou pro rozehřátí první stovky návštěvníků nevytopené Akropole.

Po něm už se na pódiu rozestavilo a rozesadilo dvanáct hudebníků s dirigentem, což znamenalo i příchod dvou hlavních aktérů – zpívající violoncellistky Terezie Kovalové a kytaristy/zpěváka Adama Vopičky. Na úvod zazněla instrumentální skladba Symbol (přesněji její první část), postavená na rozvíjející se smyčcové melodii, v níž se orchestr zatím teprve nadechoval a většina prostoru byla ponechána Kovalové. V navazující Make Them Happen se dostal ke slovu i Vopička.

Následoval mix většiny písní z obou alb, takže se střídala čeština s angličtinou. Při třetí skladbě se chvíli zdálo, že frontman bude mít problém sejít se s orchestrem, nicméně skladba si nakonec sedla a zbytek večera dal na drobné zaškobrtnutí bohatě zapomenout. Nové aranže, vytvořené dirigentem Petrem Horou pouze pro dvě vystoupení v Praze a Brně, respektovaly náladu studiových nahrávek a citlivě je rozvíjely. Silent Night tak dosahovala opojného forte, kdežto Jemná si zachovala své (jemné) piano.

Jak vyšlo najevo při představování ansámblu, na basklarinet hrála Pavla Kovalová, maminka Terezie Kovalové, což Vopička komentoval slovy: „Mami, nezlob se, že nejsi s námi na pódiu, ale neumíš hrát na žádný nástroj.“ Ilustrace toho, jak uvolněná a možná až rodinná atmosféra v Akropoli panovala. Přátelské špičkování dvojice vyvolávalo v obecenstvu smích, náladové písně zase optimistickou melancholii, což Calm Season přesně zamýšleli.

Osvobozující smyčce otevřely černou díru, která pozřela veškerou předvánoční depresi.

Info

Calm Season, Maok (sk)
14. 12. 2016, Palác Akropolis, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace