Články / Profily

Jak to bylo s... The Creek Drank the Cradle (Iron and Wine)

Jak to bylo s... The Creek Drank the Cradle (Iron and Wine)

Jakub Zbořil | Články / Profily | 17.04.2013

Můžete trávit propagací své tvorby hodiny denně, otravovat každičkého hudebního pisálka v zemi nebo si třeba jen tak skládat songy po nocích v pokojíčku. Pokud to ale skutečně za něco stojí, kvalita si cestu mezi lidi najde. Byť se toho okamžiku třeba ani nemusíte dožít. Sama Beama, vousatého písničkáře s monikerem Iron and Wine, posmrtná sláva naštěstí nepotkala. A to přesto, že pro propagaci své tvorby neudělal takřka nic. K tomu, aby se stal jedním z nejuznávanějších folkařů dneška, mu tak kromě potřebného talentu stačila jedna kytara nalezená v kontejneru, půjčený čtyřstopák a kamarád, který se nebál bez autorova vědomí předat pár songů někomu ze Sub Popu.

Myšlenky na kariéru hudebníka Beama nikdy nepřepadaly, odjakživa jej to mnohem více táhlo k filmu, který také před svým průlomem vyučoval. Hudba sloužila jen jako hobby, při kterém si mohl vyčistit hlavu. Jeho otec už navíc zkušenosti z hudebního průmyslu měl a svého syna důrazně varoval, aby hudbu ani jinak nevnímal. Než vyšla roku 2002 jeho debutová deska The Creek Drank the Cradle, měl za sebou už nějakých sedm let skládání. Nicméně vše končilo u vyměňování si songů s kamarády. (Což se mu vymstilo při vydání druhé desky, kdy na veřejnost uniklo množství jeho nedodělaných věcí.) Jedním z nich byl i Ben Bridwell, tehdy člen slowcorové party Carissa’s Wierd. Ten Beamovy akustické kousky obdivoval už léta a když jeho kapela dostala šanci jednat se Sub Popem ohledně vydání singlu, snažil se z toho vytřískat i něco pro kamaráda. Předal některé z jeho skladeb jednomu ze zakladatelů legendárního labelu, Jonu Ponemanovi, a tím nastartoval úspěšnou kariéru.

Poneman byl totiž křehkou tvorbou neznámého hudebníka nadšen a začal jej doslova nahánět, aby mu poslal více materiálu. Po pár měsících se mu do rukou dostala dvě cédéčka zaplněná takřka čtyřicítkou skladeb. „Obě jsem je už slyšel několikrát a mohu říct, že Sam je jedním z největších písničkářů své generace,“ hodnotil obdržená dema pro New Times Broward Palm Beach. Poneman nakonec vybral dvanáctku, která podle něj tvořila nejkompaktnější celek, a s minimem úprav ji vydal pod názvem, který pochází z útržku skladby Upward Over the Mountain. Zbylé písničky, které se na desku nevešly, se na povrch prodraly o něco později – první pětice vyšla o rok později na épéčku The Sea and the Rhytm a většinu songů pak lze najít na čtyři roky staré kompilaci Around the Well.

Ačkoli se debutová deska Iron and Wine dočkala vřelého přijetí, k úspěchu se muzikant stavěl skromně. Na otázku webu sctas, zdali se ještě plánuje vrátit k učitelství, odpověděl: „Samozřejmě, kapely vydělávají koncertováním a já se na nějaké turné nedostanu tak často – musím platit účty.“ Představa profese hudebníka pro něj byla nereálná i kvůli dvěma malým dcerkám: „Je to těžké, moc těžké. Tentokrát jsme odjeli na tři týdny a nevím, jestli budu schopný ještě vůbec tak dlouhé turné podniknout.“ Následující roky ukázaly, že zvládnout se to nějak dá, v současnosti je Beam otcem už pěti dcer…

Co se týče písní, nepatří americký bard mezi ty, kteří rádi odkrývají jejich smysl a k tomu ještě přidají historku o tom, jak ten a onen song vlastně vznikl. Důvodem není strach, že by ztratily své kouzlo, ale spíše to, že si jejich významem není často jistý ani sám tvůrce. Songy skládá na základě různých představ, asociací a drobností, které ho inspirují – vzniklá slova poté nabaluje na už vzniklou melodii. Nejraději má, když si v jeho písních dokážou posluchači najít něco vlastního. Taky se v jeho skladbách příliš nesetkáme s osobními tématy: „Mým záměrem nikdy nebylo, abych sdílel svůj život s ostatními, i když počítám, že malé střípky z mého života se v těch písních najdou,“ řekl pro web altmusic. Ačkoli se sám považuje za agnostika, v jeho skladbách hraje velkou roli náboženská tématika, která jej poznamenala díky pobožné oblasti, ve které vyrůstal. Často se k ní uchyluje, aby uspořil slova: „Nemusím říkat – já a chlápek, který umřel a pak byl přiveden zpátky k životu, ale neřekl, jaké to bylo, a co preferoval. Můžu prostě jen říct – já a Lazarus. Kdybych řekl – já a Bob, neznamenalo by to nic,“ uvedl pro The Austin Chronicle příklad ze svého posledního alba Kiss Each Other Clean.

Právě to většinu jeho starších fanoušků nepotěšilo, často mu vyčítají, že se jeho písně utápí ve složitých aranžmá a už nejsou tak krásně jednoduché jako dřív. Jenže Beamova hudební filozofie je jasná – nikdy se neopakovat. Na první desce přinesl křehké písně ze čtyřstopáku ve stylu Nicka Drakea, na té druhé s nimi naběhl do studia a tam jim umožnil lepší produkci. Třetí a čtvrtá deska se nesla v duchu objevování a experimentování. A i když ví, že jeho fanoušci by nejraději toho starého dobrého vousáče se španělkou, tyhle dny už sotva kdy přijdou. To potvrzují také jazzové ukázky z jeho nadcházející řadovky Ghost on Ghost, která vyjde v půlce dubna.

Info

Iron and Wine - The Creek Drank the Cradle (Sub Pop, 2002)
www.ironandwine.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Model/Actriz: Cválaví jezdci taneční apokalypsy

Jan Krejča 05.08.2024

Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.

Niño de Elche, zabiják flamenka

Jiří Moravčík 08.07.2024

Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…

Kim Gordon, relevantnější než kdy dřív

Jan Krejča 29.06.2024

Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace