David Čajčík | Články / Reporty | 12.07.2013
Od parkoviště vypadá Pohoda jako obří pouť. Modré špičky obřích šapitó prodlužují panorama kopců dookola a barevné diody adrenalinových atrakcí vytvářejí proti temnému nebi světelné obrazce. V původním smyslu slova znamenala pouť pouze akt putování, kolotoče se připojily až později. I na trenčianské letisko lidé putují z různých koutů bývalé federace, ať už kvůli některé z hudebních či literárních stagí nebo jen kvůli atmosféře samé. Kolotoče také přijely až později.
Hudební program odstartovala dvojice z New Jersey - The Bots. I když už nejsou tak děsivě mladí jako na začátku kariéry, zejména bubeník Anaiah Lei se svým obřím afrem vzbuzuje minimálně milé úsměvy. Bratři bojovali se zvukem, bojovali s technikou a trochu i s nerozehřátým publikem. Dá se říct, že po hodinovém snažení svůj rock'n'rollový boj vyhráli, i když ti, co viděli jejich klipy, čekali možná ještě větší nářez.
Zabloudivším Pražákům na koncertě Pražského Výběru bylo hej. Hej bylo i Slovákům a vlastně úplně všem. Upír Michael Kocáb vylezl z rakve po DJském intru s mash-upem hitů zrestaurované kapely. Sebeironie jim nechybí a ke vtipným oblečkům přidali i divadelní skeče se smrtkou. Ale hlavní je přece jenom hudba, kterou kromě viditelné nadšeného Čoka hnali kupředu střídající se bubeníci z různých epoch historie formace, došlo i na dvojité sólo na bicí. Takhle mají vypadat reuniony. S Kaiser Chiefs na druhé stagi se festival přesunul zase do Anglie, takže britské vlajky v obecenstvu vlály jak na Glastonbury a křivka nadšení eskalovala hned dvakrát - poprvé uprostřed setu při Ruby (Ruby Ruby Ruby Ruby Ruby!!!), poté když zpěvák Ricky Wilson vylezl na ,,hradby“ vedle davu a odzpíval celou píseň k nataženým rukám fanoušků.
,,When I say Major, you say Lazer! Major! Lazer!“ Projekt Dipla, který si na live performance bere velkou skupinu pomocníků zahrnující DJs, MC i tanečnice, zbořil taneční stan show startující housem, co se přes reggae/dancehallovou část dostala až k dubstepu a drum and bassu. Ani nebyla potřeba klasická hláška, že lidi mají skákat all the way to the back, žádná hranice mezi kotlem a zbytkem neexistovala. Extravagantní vystoupení s kartónovýma pračkama na pódiu (nebo něčím sci-fi, co pračky připomínalo), obří průhlednou koulí, ve které se Diplo projel po davu a absurdně sexistickým songem Bubble Butt (klip stojí za to), při kterém si desítka vyvolených dívek z publika přede všema zatančila. A jedna z nich si bude pamatovat, že vytahovat smartphone místo ladných pohybů svých boků znamená okamžitý vyhazov. Nekompromisní, ale fér.
Na vynikající a zábavnou show Major Lazer navázal Diplo samostatným setem, který byl sice předropovaný, ale umně zmixovaný. Get Lucky, Internet Friends nebo snad nejvíc remixovaný track poslední doby Crush on You - komu by se chtělo jít první večer spát? A nakonec stojí za to zmínit The Smashing Pumpkins. Headlineři na Pohodě nejsou jen náhodná selekce s komerčním potenciálem, ale jak píšou pořadatelé ve festivalovém Týždni, legendy typu Pumpkins mají pro čtyřicátníka určitou nostalgickou hodnotu a novou generaci můžou oslovit zase něčím jiným. Bohužel ,,silent diskem“ hned zezačátku neoslovili nikoho, zvláště když nerozdali sluchátka. A i když se nakonec zvuk o něco zlepšil, rozpačitý dojem z vystoupení ve mě zůstal. Narvané prostranství před Bažant stagí odzpívalo největší hity a nejsilnější momenty nastaly, když hlas Billa Corgana vzlétal sám po přistávací dráze letiště a basová linka Nikoly Fiorentiny hledala svou cestu skrze desetitisíce noh na betonu.
Dříve byl čtvrtek rozehřívacím dnem, ale shodou okolností včera se představily hned dvě velké alternativní skupiny z Británie a Ameriky, což na úplnou rozcvičku nevypadalo. A to, že je nakonec svou vstřícností překonalo ,,hloupé“ vesmírné elektro, na věci nic nemění.
Bažant Pohoda
11. 7. 2013, letisko, Trenčín (sk)
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.