blueskin | Články / Sloupky/Blogy | 29.10.2017
Krize třetího dne je svině, slyšeli jste ale o krizi čtvrtého dne? A pátého? Správně, neslyšeli. Nic takového totiž neexistuje. Po emocionálním a energetickém sešupu se festivalová nálada obvykle přehoupne do euforické fáze, kdy si člověk klidně naordinuje tříhodinový spánek následovaný dalším filmovým maratónem.
Jihlavský noční život se tradičně soustředí především do dvou scén: jedna z nich je divadelní stan, který v jednotlivých ročnících putuje městem podobně, jako ony mizející krámky v Pratchettově Ankh-Morporku. Druhou scénou je mezipatro Domu kultury a odborů (zkráceně DKO), kde se před hudebními kvalitami preferuje schopnost vytvořit rozjetou party atmosféru. Docenit zmatenou a v zásadě antimuzikální selekci djského dua Vít Klusák/Bohdan Bláhovec znamená potlačit v sobě vnitřního kritika a smířit se s tím, že mezi skladbami Arcade Fire, Katy Perry nebo třeba Pet Shop Boys může kdykoli vykouknout například i Michal David. Nevím, jestli nakonec došlo i na něj. Můj vnitřní kritik je nesmiřitelný a k jeho umlčení byste potřebovali víc než pár dvojek vína z festivalové pobočky pražského Café V lese.
Scénou, která přes den stojí za opakované návštěvy, je dvojice sálů Horáckého divadla zasvěcená dokumentům z produkce České televize. Letos se tu v premiéře vysílaly například dva díly z chystané série Dějiny neposlušnosti. Ivo Bystřičan v ní mapuje vzestup ekologických hnutí, která před Listopadem '89 tvořila významnou (a dosud nepříliš doceněnou) složku občanské společnosti. Závažnost tématu jde u této série v ruku v ruce s kvalitním zpracováním, ke kterému patří i voiceover básníka Petra Hrušky. Právě volba hlasu, který dokumenty provází, dokáže srazit dojem i z jinak slušných snímků. Týká se to i Hranic práce Apoleny Rychlíkové, kde se o voiceover postarala sama protagonistka Saša Uhlová. I tak se ale tenhle film stal suverénním vítězem festivalové soutěže, když si odnesl Cenu diváků a zároveň zvítězil v ostře sledované kategorii Česká radost.
Udělení ceny Hranicím práce se dá chápat především jako uznání novinářské práce Uhlové, kterou při své sondě do špatně placených zaměstnání provedla. Podobně uvažovala i porota Ceny časopisu Respekt, která ocenila reportáž Janka Rubeše o podvodech při pouličním směňování peněz v ulicích Prahy. Angažovanost je ostatně jedním z výrazných trendů současné dokumentaristiky: autor není pouze pasivním divákem sledovaných událostí, onou příslovečnou mouchou na stěně. Do děje často aktivně vstupuje, čímž se stává jeho spoluhybatelem. Tím je ostatně i Helena Třeštíková v případě svých Manželských etud. Hawthornský efekt, kdy pozorovaný mění pod vlivem pozorování své chování, platí i v dokumentárním filmu.
K těm, kteří dokázali mediální pozornost využít k prosazení svých cílů, patří mj. bývalý americký prezident Ronald Reagan. Během jeho let v úřadu vzniklo velké množství filmových a televizních záběrů, které tvoří kostru dokumentu Show Ronalda Reagana. Film je cenný hlavně tím, že se nezaměřuje jen na oficiální prezidentské výstupy, nabízí ale i četné pohledy do zákulisí fungování Reaganova Bílého domu a především se vyžívá v ukazování momentů těsně po vypnutí hlavních kamer. Takovým momentem je třeba závěr natáčení novoročního poselství určeného prostřednistvím sovětské televize obyvatelům SSSR. Poté, co se Reagan s diváky rozloučí a dostane pokyn od kameramana, neodpustí si ještě závěrečnou off-the-record doušku: „Take that, Mr. Gorbachev!“
Sobotní večer patří tradiční party s tvůrci pořadu Estereo na pražském Radiu 1. Soul, funk, latina a další žánry v nesmírně přitažlivém a hlavně živém provedení s hostujícím saxofonistou a perkusionistou. V klubu Soul však závěrečnému večírku konkuruje koncert Shilpy Ray. Pro mě šlo o první setkání s blues-punkovou písničkářkou a stačila jedna skladba a byl jsem tou divokou krásou naprosto uchvácen. Jen kdyby se o slovo nezačala hlásit ta prokletá krize, která sice oficiálně neexistuje, její dopady jsou ale zatraceně reálné!
Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
28. 10. 2017 Jihlava
foto © Jan Hromádko, Jakub Koumar
Michal Pařízek 10.01.2025
Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...
redakce 10.01.2025
Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.
redakce 09.01.2025
Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.
redakce 08.01.2025
Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.
redakce 07.01.2025
"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.
redakce 06.01.2025
"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!
Michal Pařízek 27.12.2024
Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.