redakce | Články / Rozhovory | 22.01.2019
„Vzhledem k povaze otázek jsem se rozhodl odpovědět za sebe, a ne formálně za instituci, u některých odpovědí jsem přizval kolegyně a kolegy, aby se vyjádřili a dali mi své tipy. Na odpovědích se podílela lektorka edukačních programů Alice Sovadinová, projektová manažerka Dita Eibenová a produkční Zuza Šrámková. To jen na úvod,“ říká Jakub Frank, který má na starost PR a komunikaci galerie Plato v centru Ostravy. A čím budeme pokračovat? Hlavně tím, že Plato coby galerie pro současné umění působí na ploše téměř 5000 m² v bývalém hobbymarketu Bauhaus a že jejím definitivním sídlem se za několik let stanou zrekonstruovaná památkově chráněná městská jatka z konce 19. století. Co chystají, jaký mají program, jaké přesahy?
Co plánujete na další dny a týdny?
V roce 2019 pokračujeme v našich pravidelných programech a chystáme drobné úpravy i v otevírací době. Do dubna bude probíhat cyklus Dočasné struktury, v rámci kterého vznikne mimo jiné ještě kino podle projektu Polky Zuzy Golińské a stage Američana Thana Husseina Clarka. Od května se potom budeme věnovat především připomínání stého výročí založení umělecké školy Bauhaus. K tomu odkážeme jak rozměrnou prostorovou strukturou Bauhaus Twins, která bude v Plato přítomná do konce roku, tak sérií besed, přednášek, tvůrčích dílen a akademií pro veřejnost.
Lednový program jsme odstartovali setkáním s hlavními aktéry ostravské výtvarné scény a workshopem pro rodiny, další pravidelné workshopy chystáme na následující víkendy, kromě toho přivítáme publicisty Miloše Hrocha s Pavlem Turkem, kteří v Plato představí svou knihu o českých fanzinech Křičím: „To jsem já.“. Konec ledna přinese debatu o palčivém tématu, které trápí ostravský veřejný prostor, nazvanou Jak(é) dělat sochy v Ostravě?, ta proběhne v Antikvariátu a klubu Fiducia. Předposledního ledna spolu s kurátorem Michalem Novotným představíme interaktivní uměleckou instalaci Jonáše Strouhala, který se do povědomí širší veřejnosti dostal především svou akcí s deprimovaným Alzákem. Do 5. 2. bude instalována jeho práce Bistro Affluenza, které nasytí duševně i tělesně.
Jaké výstavy nebo obecně kulturní akce vás v poslední době nadchnuly?
Kromě spousty výjimečných akcí, které jsme zažili u nás (Výstavní cyklus Dočasných struktur, kurátorovaný cyklus site-specific koncertů Daniela Brożka, přednášky Agnieszky Wiśniewské, Jiřího Přibáně nebo Liz Fekete, debata s Adamem Szymczykem, Akademie umění pro veřejnost nebo komunitní akce s obyvateli osady Bedřiška) to v poslední době byla intenzivní audiovizuální akce AdHD.lebenON, pořádaná na začátku ledna kolektivy Slashdashbackslash a 8848 ve Studiu Hrdinů, vynikající spolupráce zvukových projektů, kapel a hudebníků s vizuálními a intermediálními tvůrci. A ačkoliv si na tom trochu přihřeju polívčičku, rozhodně bych zařadil taky opavskou výstavu λ ~ viditelné, neviditelné, která proběhla v říjnu a zabývala se fenoménem světla a světelnými prostředími, proběhla na čtyřech místech v centru Opavy, oživila zapomenuté a nevyužívané prostory a přivezla výrazné osobnosti současného intermediálního umění.
Za kolegyně pak doporučuji stále probíhající výstavu Civilizace na rozcestí: strůjci vědecko-technické revoluce ve Futuře a Displayi, a to pro její zdařilou syntézu historického výzkumu se současným uměním a filozofií. Další výstava, kterou ještě stihnete, je Éntomos: Hulačová – Keresztes – Janoušek v Galerii hlavního města Prahy. Z letošních koncertů soudobé hudby pak vybíráme koncert Mortona Feldmana v provedení SOČRu, který dirigoval Petr Kotík v DOXu, protože Feldman se u nás jen tak nehraje a koncert byl prostě zásadním zážitkem. A abychom nezůstali jen v Praze, přidáváme taky provedení opery Luci mie traditrici italského skladatele Salvatora Sciarrina v polské produkci na ostravském festivalu NODO/Dny nové opery Ostrava. Sciarrina řadíme mezi nejdůležitější současné autory a jsme rádi, že jsme ho mohli přivítat právě v Ostravě.
Když se podíváte jinam, koho byste šli podpořit, koho je nutné vidět a slyšet nejen v Ostravě?
Za mě i kolegyně to jsou rozhodně lokální aktivity, kterých se v Ostravě a okolí děje velká spousta a které tvoří výraznou alternativu ke kultuře v centrech. Mezi ty patří např. aktivity klubu Fiducia, Bludného kamene, Staré sítě na novou hudbu, výstavy v Galerii města Třince, v Saigonu, festival Kukačka, festival Ostravské dny, koncerty a festivaly Chee Chaak Tips, taky festival Contempuls nebo Luhovaný Vincent, knihovna Romafuturismo, akce Studia Hrdinů, akce podporované Agosto Foundation a další. Ať už to jsou nezávislí pořadatelé nebo soukromě podporované projekty, věříme v jejich kvalitu a v jejich přínos kulturním scénám v centrech i na periferii.
Jaký máte vztah k sociálním sítím?
Institucionální vztah je veskrze praktický. Vzhledem k síle tohoto média je pro nás celkem nemyslitelné, abychom se proti sociálním médiím nějak vymezovali. Nejvíce řešíme Facebook, ten je pro naši propagaci alfou a omegou a věnujeme mu skutečně hodně času a pozornosti. Samozřejmě využíváme i stále sílící Instagram, který je obzvláště na poli výtvarného umění nepostradatelný, a věřím, že brzy se nám podaří najít prostor a čas také na Twitter, pro který stále hledáme vhodný obsah. Sociální sítě jsou pro kulturní pořadatele důležitou hlásnou troubou a komunikačním kanálem s veřejností. Lidé vám častěji napíší komentář nebo zprávu na fb účet než na email, je to pro ně rychlejší, bezprostřednější, aktuálnější… Krom toho právě forma sítě umožňuje vytvářet virtuální vazby s dalšími spřízněnými organizacemi a institucemi a vzájemně se podporovat, sdílet a propagovat. To je další nepostradatelná funkce, kterou sociální sítě nejen kulturním organizacím poskytují.
Kam nejraději chodíte na jídlo?
Vzhledem k tomu, že stále čekáme na spuštění plného provozu bistra Plato Café, kde by se v blízké budoucnosti měla podávat také obědová menu, vybíráme několik restaurací, bister, barů a podniků, do kterých s kolegy chodíme nejčastěji a nejraději. S dramaturgem a kurátorem Kubou Adamcem chodíme pravidelně do vege jídelny Burfi v centru. Klidná atmosféra, slušná variabilita ve vegetariánské kuchyni, zlatá obsluha, příznivá cena za obědy. Kolegyně pak vybraly belgickou kavárnu a bistro La Petite Conversation, bistro s vynikající asijskou kuchyní Moss, situované přímo na Stodolní, vegetariánský Black Kale, zdravou jídelnu Slunečnice nebo ruské bistro zaměřené na pelmeně a vareniky Pelmeški. Občas je ale stejně nejlepší uvařit si doma podle chuti.
Křičím: „To jsem já.“ (přednáška)
23. 1. 2019 18:00
Plato, Ostrava
fb událost
foto © Jakub Frank, Martin Polák
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.
Libor Galia 28.08.2024
Její radostné skladby s kořeny v hip hopu, RnB a funku a bezchybné přechody vás zaručeně rozhýbou. F2 opening.