Ondřej Oharek | Články / Reporty | 02.08.2022
Shluk lidí prochází Havlíčkovou ulicí a já se jím proplétám s jasným cílem v podobě kina Hvězda. Évonprs deníky (2021), tak se jmenuje film dvojice Maureen Fazendeiro a Miguel Gomes, který se odehrává za pandemického léta. Obávám se ponoru do duší a mezilidských vztahů, jak to bývá u děl s podobným námětem časté. Jenomže portugalský snímek je jiný. Je o radosti z hudby, o stavbě motýlí voliéry, o sladkosti ovoce v zahradě, o kterou se trio hlavních hrdinů stará. Osvěžující je hlavně struktura, příběh se odehrává ve dvaadvaceti dnech vyprávěných pozpátku. O čem je děj, se vyjevuje postupně, hlavní je však radost z léta i z uměleckého experimentování.
Sály jsou zaplněné, ani život v ulicích neslábne. „Děkujeme, my si teď půjdem odpočinout, ale večer tu zase budem,“ oznamuje muž s kytarou nadšenému davu. Spontánní koncert právě skončil. Oficiální program představuje jen zlomek toho, čím akce žije.
Masterclass nabízejí příležitost nahlédnout do myšlenek a postupů tvůrce. Na té, kterou má host letošní Filmovky, oceňovaný turecký režisér Semih Kaplanoğlu, panuje komorní atmosféra. Vypráví se o podrobném průzkumu lokací, padá spousta dotazů od diváků. Radost ze setkání je vidět nejen na jejich, ale i na umělcově tváři.
Ve Smetanových sadech se mezitím odehrává souboj mezi programovými stany. „Začneme regionální rubrikou, Strach a hnus v Uherském Hradišti,“ hlásí na podiu Vít Schmarc při talk show populárního podcastu Čelisti. Počet diváků v Literárním stanu, kde Linda Bartošová představuje svoji knihu Novinářky, není o moc menší. A do toho se v Respekt stanu koná představení dokumentu o omezování folkloru komunistickým režimem. Návštěvníky nepostrádá, kromě pamětníků jsou tu i zástupci mladé generace. Setkání pro Filmovku zcela příznačné.
Bezejmenná hlavní hrdinka snímku Štěstí (režie Askar Uzabayev, 2022) má vše – manžela, dceru, která se bude brzy vdávat, a úspěšnou kariéru, živí se totiž jako propagátorka zkrášlovacího krému. Ten sice skryje stopy stáří, ale podlitiny a rány pod ním prosvítají. Kazašský hit Berlinale je obžalobou státního systému, justice a kultury, ve které je normální, že muž se po nocích opíjí a znásilňuje svoji ženu. Vizuál letošního ročníku odkazuje na to, že se filmy člověka dotýkají, v tomto případě nejde o dotyky, ale o facky a rány. Důležitý snímek, jehož zařazení do sekce Východní přísliby bylo výborným tahem.
Letní filmová škola
29. 7. – 4. 8. 2022 Uherské Hradiště
foto © Anna-Marie Křížová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.