Veronika Miksová | Články / Rozhovory | 17.10.2017
Když poprchává, v jednom pokoji u dědy na chalupě spí dítě s horečkou a v dalším posté sledují Černé barony, nezbývá než spáchat rozhovor s Shilpou Ray na seníku. Přidáte-li k tomu dvojku červeného a cvrčky, zní to skoro romanticky. Tedy než zjistíte, že jste zapomněli na předvolbu. Energická americká zpěvačka s bengálskými kořeny a nakřáplým hlasem, který vám roztrhne srdce v půli, má ale pochopení. Mezi salvami smíchu si povídáme o tom, proč lidi nemají rádi ženy, jak se na novou desku Door Girl dostal rap, proč je lepší pracovat jako vyhazovačka než jako prodavačka, kdo stojí za videem k nejrokenrolovějšímu nápeku všech dob a proč se raději vyhnout dlouhému pobytu v New Jersey. (Naživo si s ní můžete popovídat 23. října na koncertu v pražském Futurum Music Baru.)
Do jaké míry by měl umělec skrze tvorbu vyjadřovat svůj postoj k záležitostem, které ho ve společnosti znepokojují? A je to tvůj případ?
Mám za to, že je to čistě na tobě – pokud máš tu potřebu, tak jistě ano, ale pokud ne, je to taky v pořádku. Je to otázka s otevřenou odpovědí, v podstatě se přece můžeš vyjadřovat k čemukoliv. Zvlášť dnes, kdy se odehrává tolik věcí, které zkrátka v pořádku nejsou. A taky se k nim řada lidí vyjadřuje, tvorba je způsob komunikace. Místo abys jen seděla s rukama v klíně a dělala, že se nic neděje. Ale dost umělců tyhle věci vůbec nezajímají a neinspirují je. To je přirozené.
Když jsi dělala na nové desce, ležel ti na mysli nějaký převládající pocit, emoce, idea?
Celá deska se vztahuje k místu, kde pracuju. Sedím u pódia a civím na bar, dobrých šest, sedm hodin v kuse, kontroluju vstupenky, občanky a všechno, co souvisí s povinnostmi vyhazovačky. A dbám na dodržování pravidel, což jsem si teda nikdy nepředstavovala, že budu dělat. (smích) Vlastně je to úlet, nikdy jsem samu sebe nechápala jako nějakou autoritu. Ale zkrátka to tak je, říkám jim, jaká jsou pravidla, a když je porušují, vyvedu je. Sedím a pozoruju lidi, jejich chování – takže část desky je o tom. Ta druhá se týká věčného rozporu mezi touhou tvořit a zároveň dělat práci, která tě živí. Jak je to vlastně bizarní stav a že pocity s tím spojené nejsou vždycky dobré. Věčná dichotomie mezi tvořením a prací, prací a tvořením. Část písní komentuje vnější svět, část mé vnitřní prožívání, mé vlastní chápání věcí a vnímání světa.
Takže hlavní hrdinkou desky Door Girl jsi ty…
No jo! (smích) Stvořila jsem alter ego. Je to fakt divné – když pracuju, jsem úplně jiný člověk, než když mám volno. Když jsem zamlada řádila po barech, byla jsem to já, koho občas vyhazovali, a teď musím to samé dělat já. Vtipný paradox. Dřív jsem dělala prodavačku třeba v obchodech s oblečením. To, co dělám teď, mi ale vyhovuje víc, protože můžu být na lidi hrubá. (smích) V newyorských obchodech s oblečením se musíš chovat uctivě i k těm největším kokotům.
Myslíš, že se někdy přiblížíme rovnosti obou pohlaví? Proč se tak bojíme říct chlapovi, co nám třeba nevyhovuje v posteli, proč nás svazuje řada pravidel mnohem víc než muže?
Je to o tom být opravdová. Myslím si, že už samotný fakt, že se o těchto věcech víc mluví – rozdíly mezí pohlavími, o tom, jak se s námi jako se ženami zachází, jak jsme utlačované –, je pokrok. Nepamatuju se, že bych vedla konverzaci tohoto typu před deseti, patnácti lety. Dneska může být feministkou i roztleskávačka na střední škole. Podle mě nastanou určité změny, ale nebudou tak drastické, už jen z toho důvodu, že ženy mají ze své podstaty k silovým řešením odpor. A jasně, ještě dlouho nebudeme mít v USA prezidentku. Lidi v Americe fakt nemají rádi ženy. (smích)
Pokračování rozhovoru v magazínu Full Moon #77.
Klára Řepková 30.01.2025
„Do Přístavu 18600 přibíhám trochu otrávená z letního dusna. Trvá ale jenom chvíli, než na mě dvojice přenese svoji vyrovnanost a klid.“
Dagmar Lauková Petrášová 29.01.2025
Debutový album Kamibe, ktorým sa Erika posúva do nových vôd oproti predchádzajúcej tvorbe, pripravovali spoločne dva roky a výsledkom je hravý prienik populárnej hudby s experimentálnou.
Filip Peloušek 29.01.2025
Na dohled karlínským korporátním komplexům jsme rozebírali, jestli se na některých místech v Praze dá stále zakusit skutečná svoboda, nebo zda nám už zbývá jen útěk do divočiny.
Michal Pařízek 23.01.2025
Alternativní nebe. Jak jinak nazvat akci, na níž se podílejí kurátoři jako Café Oto nebo Basilica Hudson, Buh Records nebo Nyege Nyege Tapes? Rozhovor.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.