Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.04.2019
Hranice mezi dobrem a zlem je tenká. Anime Mirai, dívka z budoucnosti experimentuje s žánrem rodinného filmu a snaží se popisovat svět bez zjednodušení. Nedělá to ale důsledně. Možnost přiblížit složité problémy divákům různých věkových kategorií tak snímek využívá jen částečně.
Idylický začátek filmu jako by odkazoval na Miyazakiho nekonfliktní klasiky, jakými jsou Můj soused Totoro nebo Doručovací služba čarodějky Kiki. Čtyřletý Kun netrpělivě vyhlíží rodiče, kteří se z nemocnice vrací s jeho novorozenou sestrou Mirai, jenže radostné očekávání brzy rozmetá sourozenecká žárlivost. Pět filmových kapitol pak tepe stejným rytmem. Kun se dostane do situace, ve které nelibě nese nepozornost ze strany rodičů a před negativní emocí prchá do snové reality. V té prožívá dobrodružství se členy své rodiny v různých obdobích jejich života: matku potkává jako odbojnou holčičku, pradědečka jako šviháka v nejlepších letech. A sestra Mirai k němu promlouvá coby adolescentka. Poetika se liší v každé části, ale ve všech je nezvykle střídmá, nesnaží se vytvářet svébytný vesmír řídící se vlastními pravidly. Surreálné pasáže, které slouží jako most z reality do fantazie, pak působí jako pěst na oko, ani výrazné motivy ježibaby nebo rodinného stromu nepropojují dílčí části do plynulého celku. Atmosféra, která by dokázala pohltit, se objevuje vždy jen na okamžik.
Kun není obvyklý dětský hrdina. Chová se rozmazleně, jeho raubířství postupně vyznívá nesympaticky. Vnější projevy ovšem skrývají složitý proces hledání svého místa v rodině i sobě samém. Kun je plný pomíjivé, prudké dětské zloby, kterou adresuje svým rodičům, zároveň ke své rodině ve snových sekvencích přirozeně tíhne. Niterné prožívání chlapce se v závěrečné kapitole mění na horor. Prožitek vnitřní hrůzy vysvětluje příkrost Kunových reakcí a dává postavě hloubku, ale věrohodný popis psychologie dítěte rozmělňují scenáristicky slabší momenty. Nadhazují složité otázky, třeba volbu rodičů mezi kariérou a potomky, ale odpovědi jsou plytké a podbízivé.
Autorský kompromis mezi hloubkou a oslovením širšího publika dopomohl snímku k nominaci na Oscara a Zlatý glóbus, ubral mu ale na konzistenci poetické i dějové. Film tak má dvě roviny – první je plná zjednodušujících momentů, které dokážou popudit, druhá se naplno rozvine až s odstupem. A zatímco bude doznívat, vzpurný dětský hrdina se promění v uvěřitelnou lidskou bytost.
Mirai, dívka z budoucnosti
režie: Mamoru Hosoda, 2018
web filmu
V tuzemských kinech od 11. dubna 2019.
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.