Tereza Voříšková | Články | 10.08.2013
Během července se v pražském centru umění DOX otevřela první samostatná výstava českého hudebního skladatele, konstruktéra a programátora Milana Guštara. Je příjemné sledovat, že se už i v našem galerijním prostředí pomalu přestáváme bát zvuku a zvukových instalací. Pokud výstavu navštívíte, nečekejte pouze auditivní zážitek. Guštarova tvorba balancuje mezi vizuálním uměním, skrytými matematickými principy a hudbou.
Jednotlivá díla jsou představena v několika patrech s příjemným odstupem od každého z nich. Výstava je čistá a minimalistická, čímž dostává divák větší prostor pro vlastní zpracování. Autor nám odkrývá svůj vnitřní svět – logické postupy, čísla, grafy a stupnice, které mnohdy ani nepřevádí do obrazu nebo zvuku, jelikož by to bylo pouze potvrzením očekávaného. Důležitý je pro Guštara princip. Pro svoji první retrospektivu v DOXu ovšem některé ze skic k životu přivedl. Tím dostaly racionální úvahy a přísný matematický řád nový duchovní a smyslový rozměr. Výpočty a křivky převedené do zvuku na vás promlouvají z různých koutů jako vícekanálová zvuková instalace a můžete sledovat, jak se kolem vás vytváří zcela nové prostředí, nebo můžete sledovat programovací jazyk utvářející grafickou kompozici či jak světelný obraz nutí váš zrak rozluštit symbol přítomný mezi řádky.
Je to neuvěřitelné obnažení, když vám někdo dovolí vstoupit do procesu tvorby. Nasnadě je pak otázka, co lidem přinese nahlédnutí do procesu skrze čísla, kterým většina nerozumí, jestli nestačí takzvané ověření, které pro umělce není tolik důležité. Co v lidech vyvolá propojení těchto dvou rovin? Jestli se nejedná pouze o doporučení k zamyšlení nad určitými principy, které jsou platné, ale objevit je musí každý sám. O tom můžete debatovat v září během komentované prohlídky se samotným autorem nebo v říjnu nad diskuzí Hudba ve vizuálním umění, vizuální umění v hudbě s kurátorem výstavy Jiřím Černickým, se samotným Guštarem a dalšími předními českými odborníky z oblasti hudební teorie i vizuálního umění. Výstava potrvá do 14. října.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.
redakce 13.11.2024
Filmové tipy od programové ředitelky kameramanského festivalu.