Tereza Voříšková | Články | 10.08.2013
Během července se v pražském centru umění DOX otevřela první samostatná výstava českého hudebního skladatele, konstruktéra a programátora Milana Guštara. Je příjemné sledovat, že se už i v našem galerijním prostředí pomalu přestáváme bát zvuku a zvukových instalací. Pokud výstavu navštívíte, nečekejte pouze auditivní zážitek. Guštarova tvorba balancuje mezi vizuálním uměním, skrytými matematickými principy a hudbou.
Jednotlivá díla jsou představena v několika patrech s příjemným odstupem od každého z nich. Výstava je čistá a minimalistická, čímž dostává divák větší prostor pro vlastní zpracování. Autor nám odkrývá svůj vnitřní svět – logické postupy, čísla, grafy a stupnice, které mnohdy ani nepřevádí do obrazu nebo zvuku, jelikož by to bylo pouze potvrzením očekávaného. Důležitý je pro Guštara princip. Pro svoji první retrospektivu v DOXu ovšem některé ze skic k životu přivedl. Tím dostaly racionální úvahy a přísný matematický řád nový duchovní a smyslový rozměr. Výpočty a křivky převedené do zvuku na vás promlouvají z různých koutů jako vícekanálová zvuková instalace a můžete sledovat, jak se kolem vás vytváří zcela nové prostředí, nebo můžete sledovat programovací jazyk utvářející grafickou kompozici či jak světelný obraz nutí váš zrak rozluštit symbol přítomný mezi řádky.
Je to neuvěřitelné obnažení, když vám někdo dovolí vstoupit do procesu tvorby. Nasnadě je pak otázka, co lidem přinese nahlédnutí do procesu skrze čísla, kterým většina nerozumí, jestli nestačí takzvané ověření, které pro umělce není tolik důležité. Co v lidech vyvolá propojení těchto dvou rovin? Jestli se nejedná pouze o doporučení k zamyšlení nad určitými principy, které jsou platné, ale objevit je musí každý sám. O tom můžete debatovat v září během komentované prohlídky se samotným autorem nebo v říjnu nad diskuzí Hudba ve vizuálním umění, vizuální umění v hudbě s kurátorem výstavy Jiřím Černickým, se samotným Guštarem a dalšími předními českými odborníky z oblasti hudební teorie i vizuálního umění. Výstava potrvá do 14. října.
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
redakce 19.12.2024
Bohatá diskografie zahrnuje meditativní neoklasická alba vydaná u prestižních labelů.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.