Články / Reporty

Strach z blízkosti (Posh Isolation)

Strach z blízkosti (Posh Isolation)

Jan Starý | Články / Reporty | 21.10.2018

Všechno to nějak dávalo smysl. Neznaje cestu, sledoval jsem od tramvaje nápadně oblečenou dvojici. Ta obkroužila půvabný oblouk mimořádně ohavným zákoutím Vršovic, načež se vrátila do výchozího bodu a začala se zmateně rozhlížet. Vyšel až následující pokus. Pro případné návštěvníky: do vyhlášeného klubu Ankali se chodí mezi zahradami temnou uličkou prosáklou pachem moči. Prostor samotný působí jako větší garáž s kachličkami jak z berlínského Stattbadu (RIP), tmavá, nízká, klaustrofobní, kde je částečná ošuntělost zásadním prvkem cool faktoru. Ideální pro současné temné techno, které zní v místních nocích nejčastěji. A stejně dobře sem zapadli na vůbec prvním živém koncertě v prostoru také zástupci kodaňského labelu Posh Isolation, jehož produkce zaměřená na temnotu od hluku přes black metal a postpunk až po techno si v posledních letech získává stále větší ohlas.

Projekt Croatian Amor, který večer otevíral, mezi obecně kvalitními releasy Posh Isolation vyniká skutečně originálním přístupem. A jeho kouzlo se frackovitému Lokemu Rahbekovi, který je asi nejvýraznější postavou kodaňské scény, podařilo předvést i naživo. Ve víru elektronických ploch se spájel odtažitý chlad s intimitou a umělost strojů s organikou, aniž by některá strana dominovala. Stejně jako na posledním albu projektu vznikal jakýsi třetí výraz, který protiklady integruje: slovo „angelic“ mohlo být rozsekané a pokroucené, ale původní konotace zůstaly. Tento dojem nakonec v odlidštěném prostoru podpořily i žlutě osvětlené tropické rostliny, které jako by odkazovaly na starší „faulknerovské“ album The Wild Palms. K onomu jedinečnému „sterilnímu slizu“ se naživo přidala intenzita hutných podkladů, díky níž šlo o zážitek nejen specifický, ale také silný.

Na Croatian Amor byl zvuk solidní, až na Age Coin se ale ukázalo, proč se o místní aparatuře mluví jako o nejlepší v Praze. Dvojice, která patří mezi méně známé interprety Posh Isolation, spustila totálně rozsekané, nepředvítelné techno, při kterém to v davu začalo vřít. Organické, energické rytmy samy o sobě patřily k tomu nejlepšímu, co u nás letos v rámci taneční hudby zaznělo, rozměrná aparatura v malém prostoru tady vytvořila efekt sbíječky, které se nedalo odolat, pak se ale set poněkud zvrhl. Euforické raveové melodie nejprve působily jako zábavný kontrapunkt, když ale rytmika přešla do diskotékové rychtičky, stalo ze z vystoupení přinejlepším guilty pleasure.

Rozpačitý dojem okamžitě spravili Damien Dubrovnik. Noisové duo zakladatelů labelu Rahbeka a Christiana Stadsgaarda sice dlouhodobě směřuje ke svéráznému melancholickému zvuku, který je zabarvený severským folkem, v Ankali ale byl smutek potlačen a více vynikl vztek a zoufalství. Drone/noisové plochy tlačily naprosto neúprosně a nejen díky řevu a pódiovému projevu připomněli Dánové hvězdu současného hluku, Prurienta. A potvrdilo se, že jim mnohem víc sedí malé prostory, ve kterých může jejich hudba působit fyzicky, narozdíl třeba od tovární haly na Atonalu. A to vlastně platí o celém povedeném večeru intimní a nepříjemné hudby.

Info

Damien Dubrovnik (dk) + Croatian Amor (dk) + Age Coin (dk)
18. 10. 2018 Ankali, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace