Tereza Tůmová | Články / Offtopic / / Soundtrax | 28.04.2013
Reálné skutečnosti napovídají tomu, že se stala senzační záležitost hodná spousty okecávání a reklamních sloganů. Jaká je ale dimenze skutečností nereálných, odehrávajících se ve snech a teprve po zaostření kaleidoskopu nabývajících hmotných rozměrů?
Objevil se dokument a vyhrál nějaké pofidérní ceny, což neznamená, že nemá náboj, spád, příběh a dobrý konec. Searching for Sugar Man, pořád ještě v kinech. Dva chlapíci v Jihoafrické republice hledají, kdo byl vlastně jejich velký idol, Sugar Man, písničkář někde z Ameriky, s neskutečnym talentem sázet verše na jednoduché, ale pořád emoce stimulující akordy. Dvě desky z počátku sedmdesátých let – Cold Fact (1970) a Coming From Reality (1971) – dokázaly svést boj s recenzenty, ale americké publikum si nenašly. O to víc zaujaly na druhé straně, Austrálie, Nový Zéland a hlavně JAR měly důvod tančit svoje Inner City Blues.
O pár let později proběhlo v Austrálii menší turné, objevilo se koncertní album Alive (1981), ale zájem pomalu opadal. Ač politicky neschválený, v JAR si Sugar Man, Rodriguez, Sixto nebo Jesus, nezřetelná postava někde z daleka stále držel svoji popularitu. Desky se prodávaly v reedicích po desetitisících, fanoušci četli svoje příběhy v jeho syrových textech a šířily se pověsti o autorově smrti na pódiu. Do pátrání se dali novinář a majitel obchodu s deskama a od jejich snahy odhalit skutečnost se odvíjí příběh filmu.
But thanks for your time/ then you can thank me for mine/ and after that's said, forget it. Obě desky zahrnují nenáročně se linoucí temné, hluboké a upřímné výpovědi citlivého mladíka z mašinérie Detroitu. Mezi nejznámější songy plné vztahů, drog, prostitutek a odpadu společnosti patří Sugar Man, Forget It a Jane S. Piddy. Sociálních výkřiků a politiky se dotkne This Is Not a Song It's An Outburst: Or the Establishment Blues, Heikki's Suburbia Bus Tour a A Most Disgusting Song. Konečně ránu do srdce zasadí teskná, pomalá Crucify Your Mind, plná pochyb a deziluze, které v žebříčku bezedného smutku sekunduje Cause. Přes náročnost témat alba plynou přirozeně svižně a živě, produkce podkreslila hlavní linky kytary množstvím nástrojů, objevily se trombony, smyčce, celý orchestr. Výjimečnost a surovost Sugar Manovy tvorby překonala slepé zapomnění.
Kaleidoskop se dávno dotočil, dimenze se prolnuly, Rodriguez už pár let zní světem, na slávě mu přidal soundtrack k dokumentu a letos se geniální folk bude hrát na všech větších festivalech. Well, just climb up on my music/ and my songs will set you free/ well, just climb up on my music/ and from there jump off with me.
Sixto Rodriguez (usa)
www.rodriguez-music.com
3DDI3 09.12.2016
Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.
Adam Hencze 10.09.2016
Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.
3DDI3 19.06.2016
V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.
Adam Vrána 13.02.2016
Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.
3DDI3 29.11.2015
V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.
3DDI3 28.06.2015
Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?
3DDI3 31.05.2015
Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?
3DDI3 02.05.2015
Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a...
3DDI3 21.03.2015
Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Ale soundtracky?
3DDI3 08.03.2015
Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?