keša | Články / Reporty | 06.02.2016
Rumiště, tam, kde sídlí AVA. Desátá sešlost na půdě baráku, ne blízko, ale ne úplně daleko od centra Brna. Prostor tak boží, že i kdyby tu hrál Dalibor Janda, bude se mi tu líbit. Jenže oni sem přivezli Tobyho Drivera. Nechápu, jak se dá takový chlapík ukecat, aby vám zahrál doma na půdě, kde je zima, pár křesel, polštářů pod prdel, větve pod taškami střechy, plno malých krámů, lamp, prázdných a plných zavařovaček, kastrolů a starých kufrů.
Otevírá to Nick Hudson. Bezchybný zpěv, pár akordů na zechovanou kytaru. Hra na city pro slabší povahy, spíš popík než folk. Set dlouhý tak akorát, po něm cigáro na dvorku domu a zpět nahoru na půdu, kde už kytaru ladí Toby, na bubenické stoličce sedí Keith Abrams, současný bicmen Kayo Dot.
První akord, stačí hned ten první, a kdo by chtěl, může hrát hru na deset rozdílů (promiň, Nicku). Druhý akord a na nějaké hry už tu není pomyšlení, protože veškeré myšlení seskočilo z půdy, mozek vypnul lampičku. Místo toho nastupuje mráz do zad, je tu fakt zima, ale v létě by to s tím mrazem nebylo jinak, jen ten lahváč v ruce by tolik nestudil. Těch čtyřicet až padesát lidí, co tu stojí a sedí po celé půdě, je celou dobu ticho, až do konce.
Všechno jede v jedné lajně, žádné velké výlevy za kytarou se nekonají, ty ujeté harmonie, ty to všechno dělají, ty malé změny, co blaží mysl, jako když se ti zhoupne žaludek v autě co najede na malý kopec. Tobyho zpěv naplňuje celou půdu. Už na začátku chci, ať to nikdy nekončí. Keith hraje povětšinou štětkama, špejlema nebo na vajíčko, Toby zapne občas klapku z minikláves, co dělají spodek pod kytaru, nic víc.
Nevim, jestli na půdě plné harampádí jde o komorní zážitek, ten intimní tam je a zůstává. Ráno se vzbudíš a tak trochu lituješ, že po včerejšku nemáš Tobyho za nejlepšího kámoše.
Toby Driver (us) + Nick Hudson (uk)
03.02.2016 20:00 | Rumiště, Brno
foto © kri urbank
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.