Jakub Šíma | Články / Profily | 20.11.2012
Je aktuálně nejprodávanějším umělcem na nezávislé rapové scéně. Začal na major labelu, ale brzy si uvědomil, že tudy cesta nevede. A že se nerozhodl špatně, ukazuje například úspěch jeho kolaboračního alba All 6's and 7's, které se dostalo na čtvrté místo Billboard Top 200, tedy v konkurenci všech nahrávek nehledě na žánry. Jak se mu podařilo dosáhnout takových prodejů mi bylo z počátku záhadou. Jeho hudba je nepochybně originální, ale kolik takových zapadlo, víme. (Ne že by počet prodaných alb nebyl problematickým ukazatelem kvality, ale na nezávislé scéně přeci jen o něčem svědčí.)
Aron Dontez Yates se narodil roku 1971 v Kansas City. A na začátek každého správného příběhu Jak černoch ke slávě přišel, patří interpretovo těžké dětství. Vyrůstal bez otce a s nemocnou matkou, která se tudíž o něj nemohla příliš starat. A tak byl rap jeho oporou už od útlého věku. Prošel několika různými kapelami, ale žádná z nich neměla dlouhého trvání. Nicméně sám už dokázal vzbudit rozruch a mezi lety 1999 až 2001 vydal tři alba na třech různých labelech. Nedostatkem zájmu rozhodně netrpěl, nicméně to hlavní mělo teprve přijít. Vlastní label Strange Music sice založil už roku 1999, ale první desku na něm vydal až o 3 roky později. A hned to byla trefa do černého. Čtvrtá sólovka znamenala průlom. Odstartovala řadu pěti nosičů, které se dostaly na první místo žebříčku nezávislých alb.
Tři desky na majoru mu připravily dobrou půdu, ale hlavním zdrojem úspěchu je jeho nezvyklá hudebně-podnikatelská filosofie (kterou vnímá jako návrat ke kořenům): "You have to go place to place, even if people don't know you, and make your presence felt. Obama's not gonna win sitting at home with his wife. McCain ain't gonna win on the golf course. You gotta go from town to town, state to state, city to city, and let people know who you are. ... That's a prime example of hard work."
Tech má poslání udělat ze sebe nejznámějšího hudebníka na světě, koncertování je jeho hlavní zbraní. A tour nejlepší cesta, jak se ukázat co největšímu počtu fanoušků. Že to myslí vážně, dokazují čísla: standardní porci dvou set vystoupení ročně vyšperkoval Hostile Takeover Tour, na níž odehrál 96 show během 105 dní. V Americe objel každý zapadákov a kde nepřisli lidi poprvé, tam přijel podruhé. A s touto nezdolností slaví úspěch. Dostal se do situace, že vyprodá sál, kamkoli přijede. V roce 2008 dosáhl, na nezávislé scéně nevídaného, milionu prodaných desek. A že úspěch je pro něj motorem, dokazuje i to, že za poslední tři roky vydal tři LP a dalších pět EP. Navíc čile rozšiřuje roster Strange Music o další blázny ve zbrani (parťák Krizz Kaliko, veterán Brotha Lynch Hung, Kutt Calhoun, Prozak a další).
Aby toho nebylo málo, tak na evropskou šňůru připravil speciální vstupenky: za 85 dolarů dostanete hodinové setkání přímo s Tech N9ne a nějaký ten limitovaný merchandise. Lístky se dají koupit pouze skrze distribuci Strange Music a v nejedné evropské lokaci jsou již beznadějně vyprodané. Tomu se říká cesta, jak být fanouškům co nejblíž. Nedosti na tom, příznivci po něm šílí a dovádí své nadšení až na hranici fanatismu. Jeden z příběhů vypráví, jak fanynka trvala na tom, že autogram chce jedině na „vnitřní stranu vagíny“.
Způsob propagace a nasazení je hlavním faktorem úspěchu. A hudba jde s energií ruku v ruce. Nasazení je cítit z každého slova, v místech, kde by běžný smrtelník plival krev, začne Tech řvát ještě víc než předtím. Jeho flow je jak parní válec: srovná vše, co jí stojí v cestě. Až neuvěřitelná kadence slov z něj činí jednoho z nejrychlejších MC's na scéně, ale rychlost zároveň není cíl, nýbrž prostředek k rezonanci prožitků, které takto získávají na naléhavosti. Textově vychází z vlastních zážitků (intenzivní drogová minulost, osobní problémy), neučesaná syrovost světa jeho i světa obecně jsou Techovi tematicky vlastní. „I make beautiful things happen with my fuck-ups because I write them. That’s how I made my fans,“ charakterizoval sám sebe. A právě autentičnost vyprávěných příběhů je hodnota, kvůli které mu lze odpustit i jistou lopatovitost projevu. Jeho slabší stránkou jsou beaty. Střídá neznámé i málo známé (nejspíše lokální) producenty, proto beaty fungují jen jako materiál, na kterém řádí Techův vokální projev, aniž by některý z nich utkvěl v paměti.
Nicméně výkony na pódiu je nezapomenutelné. Ohromné nasazení Arona Yatese je přidanou hodnotou, která jej dokázala vyzvednout k současné popularitě a šíři fanouškovské základny. I proto je první vystoupení Tech N9ne u nás jedinečnou příležitostí, jak okusit šílenství vedoucí k americkému snu.
Tech N9nen (usa)
www.therealtechn9ne.ning.com
Tech N9nen live, 20.11.2012, Lucerna Music Bar, Praha
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.