Články / Reporty

Nestálá hladina černého jezera Boduf Songs

Nestálá hladina černého jezera Boduf Songs

Shaqualyck | Články / Reporty | 06.05.2013

Taková nádhera se křížovou klenbou Galerie U Mloka nelinula ani nepamatuju. Mat Sweet přijel s novou deskou Burnt Up On Re-Entry, v setlistu však pamatoval i na starší kousky. S kytarou mu předskočila americká kámoška Jessica Bailiff, kterou mistr doprovodil na bicí. Je poslední dubnový večer a mohutné metličky (čti: košťata) se k filipojakubské noci hodí náramně. Oba absolutně soustředění. Basák hypnoticky stínuje. Stojí zády, na hlavě kapuci, inu postmoderní černokněžník. Obecenstvo ani nedutá, desítky strnulých soch dokonale omráčených tíhou okamžiku. Nevím, kdy naposled jsem tak zřetelně slyšel drhnout trsátko o struny. Nepopsatelně atmosférický warm-up. Tichá krása, souznění. A to byl teprve začátek.

Devátá odbila, lampa ještě svítila. Zespod ji doplňují žlutě zářící čtvercová tlačítka na shoegazeovém bazmeku. Mathew sedí na židli, přimhouřené oči, kytara na klíně. Vystupuje skromně, skoro až zakřiknutě. Záhy jej obklopí akordy a prostorem si začnou pozvolna klestit cestu makabrózní přízraky. Trocha akustické folkové psychedelie, trocha ryzího písničkářství. Táhlé melodie končící v nekonečnu. Komorní symfonie pro dvě ruce. Pocitová záležitost. Soundtrack noci. V některých polohách byste uslyšeli spadnout špendlík. A rozhodně to nebylo tím, že by vypadly pojistky. Místo toho slyšíme cvakání fotoaparátu. Zvláštní. O kolika koncertech můžete tohle říct? Nikdo nemluví. Jen občas se zpod pečlivě učesané černé pěšinky ozve nesmělé „Thank you“. Lidi jsou jak pěny, nehybně visí Matovi na strunách a dychtivě hltají každičký tón. V mezičase pravidelně propukají v nadšený ryk a až nečekaně intenzivní potlesk. Jinak ani hláska. V momentě, kdy nikdo z publika není schopen zareagovat ani na umělcovu nevinnou otázku: „Anyone knows what time is it?“, dostává večer už lehce bizarní rozměr. Baladická nálož zřejmě dolehla i na hlasivky všech přítomných.

Vzduch váží asi tunu a lepí jak ševcovský klih. Jako by se nad námi zavřela hladina černého jezera. Nádech ale najednou ztrácí smysl. Nikdo nic nechce, nikdo nic nepotřebuje. Je jenom tady a teď. Song to keep me still. Sofistikovaná ponurost. Těžká a obepínající jako temnota v hodině mezi psem a vlkem. Jednou nohou v ráji, druhou v předpeklí. Umím si představit, že podobné záležitosti pouští Tim Burton doma dětem před spaním. Mat vypadá unaveně, ale ošidit přídavek ho ani nenapadne. Postěžuje si na vlhkost, ale záhy to jedním dechem odlehčuje, že prý o něm stejně všichni říkají, že je „shit guitarist“. Když dohraje, zůstane ve vzduchu viset kouzlo nevyřčeného. Všechny nás dostalo a nikdo nám ho nevezme.

Spokojený se zasněně potácím k distru, vedle zrovna někdo nabízí veganské chlebíčky a další laskominy. Vinyly a medvědí česnek. To nevymyslíš. Věren svému příjmení nandá si Mathew s úsměvem na lívance pořádnou porci tmavé marmelády. Zaslouží si to. Nakonec se tu sešel solidní hlouček. Známé i méně známé obličeje. V Olomouci to bylo vždycky spíš o věrnosti než o počtech. Dialog Crew se rozloučili ve velkém stylu, snad brzy najdou důstojného nástupce.

Info

Boduf Songs (uk) + Jessica Bailiff (usa)
30. 4. 2013, Galerie U Mloka, Olomouc

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace