Michal Pařízek | Články / Recenze | 08.12.2013
Mat Sweet je mistrem tajuplné a správně „divné“ hudby, alba Boduf Songs vždycky vycházela z klenuté tradice staroanglického folku a náladou dosahovala až někam k pohanským dobám, kdy byl Excalibur ještě pevně v kameni a na britských ostrovech po sobě házely jednotlivé kmeny kamení. Folkové melodie pokaždé doplňovalo elektronické škrundání a skřípot, čarovné beaty a samply se k lidovým motivům nečekaně dobře hodily. Ale tohle je minulostí, novinka Burnt Up on Re-Entry je jinde. Jestli to má něco společného s poměrně nečekaným přestupem k labelu Southern, není zřejmé, ale vlastně se není čemu divit. Boduf Songs byli vždycky u Kranky za ty divně divné, v téhle společnosti se budou cítit mnohem lépe.
Čarokrásné melodie zůstávají, ale najednou jako by se Mat Sweet pokoušel jemné předivo písní nahradit trochu jinými prostředky. Elektronické spodky střídmě doplňuje pár tónů elektrické kytary a klávesové plochy, tam, kde dříve přicházely cyklické řetězce melodií a vtahující mantry, tam se najednou přitvrzuje a rachotí. Skladby Boduf Songs působily vždy jako úryvky z bezčasí, mohly vlastně začít a končit kdekoliv. Nyní jde ale o tradičně vystavěné písně, které sice uvádí mlhavé droneové intro, ale vrcholy skladeb se občas ztrácejí v břitce odsekávaných riffech a noiseových soubojích. Ke slovu přichází i nečekané shoegazeové momenty, v některých chvílích se album dostává až ke space nebo krautrocku. Tahle úsporná přímočará rovina Boduf Songs sluší, stejně jako občasná přitvrzení. Třeba taková Everyone Will Let You Down in the End je rockový hit, který bude jistě jedním z koncertních středobodů.
V některých skladbách připomíná Mat Sweet jiného solitéra, Phila Elveruma a jeho Mount Eerie. Jejich skladby jsou podobně nečitelné, Sweet má možná více řekněme lidštějších momentů, dokáže se více obnažit a také udržet na uzdě. Krásný klávesový motiv, který provází píseň Long Diviner, doslova svádí k noiseovému prznění, k čemuž ovšem nedojde, a právě v tomhle napětí tkví hlavní krása písně. Boduf Songs tak mají téměř rádiovou skladbu (berte s rezervou), jednoduše krásnou a dojemnou, aniž by byť minimálně uhnuli z nastaveného směru. Podobné je to s celým albem, Matův šeptaný vokál má stále velkou sílu a jeho melodie zprůzračněly, vyrostly. Burnt Up on Re-Entry je silné album. A pokud některá alba Boduf Songs působila studeně, jako studiová záležitost, novinka je živá. A o to možná přístupnější.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.