Články / Reporty

„To je jiný. - Proč? - Protože máš šulínka!“

„To je jiný. - Proč? - Protože máš šulínka!“

Kateřina Lukáčová | Články / Reporty | 13.03.2016

Znali se, měli se – možná i rádi. Ale on byl kluk a ona byla holka. Jde to, nebo je to problém?

Svěží inscenace olomouckého Divadla na cucky si pokládá otázku, zda existuje přátelství mezi holkou a klukem, mužem a ženou. Nebo možná jen otázku, zda existuje přátelství. Tečka.

Na scénu přivádí dvě děti, které si zpočátku ani neuvědomují svou rozdílnost, jsou přece stejní, říkají si všechno. Můžou na sebe i přísahat. Ale s průběhem času rostou a věc se komplikuje. Zkazí jim to žárlivost nebo je odloučí vzdálenost? Otevřený konec inscenace zklamává a dává naději zároveň.

Slovenská režisérka Silvia Vollmannová nepracovala při tvorbě inscenace s žádným dramatickým textem. Autory textu jsou i sami herci, využili vlastních i cizích životních zkušeností a příběhů, z nichž slepili výsledný tvar. Který je díky tomu živý a přirozený, připomíná nám dětství a naše vlastní přátele.

Inscenace je rozdělena do krátkých scén, které jsou od sebe časově vzdálené. Plynutí času a s ním související dospívání zobrazují čáry na futrech, které jsou stále výš. Mění se také kostýmy, které naznačují aktuální věk aktérů. Scény jsou také odděleny krátkými video vstupy reportážního charakteru, ve kterých vystupují náhodní lidé z ulice, jimž byla položena otázka. Existuje přátelství mezi mužem a ženou? Ty jsou vtipně a často kontrastně sestříhané, závěr je nejasný. Tvoří rámec inscenace a obrací pozornost na naše vlastní zamyšlení nad touto otázkou. Někteří se dokonce v přímém přenosu na základě svých odpovědí dostanou před svými „přáteli“ do ošemetných situací.

Scénografie vytváří barevný svět iluzí a měkkých nárazníků. Svět, v němž můžeme bezpečně vyrůst, aniž bychom se zranili. Jedinou rekvizitou jsou totiž barevná nafukovací lehátka. V průběhu inscenace je jimi nápaditě vytvořeno hned několik prostorů, jsou bunkrem i barem, postelí i školní lavicí. Nakonec si ona sbalí pár lehátek a odjíždí od něj. Ale třeba v pátek, aby se zase mohla vrátit.

Hlavní představitelé Petra Dosoudilová a Jan Machalka jsou roztomilí celé představení, nejen v „dětském“ úvodu. V krátkých klíčových i banálních situacích oživují na scéně dva přátele, kteří spolu strávili dětství i dospívání, a i když s blížící se dospělostí balancovali na hraně, nespadli do propasti odloučení, dokud se jejich cesty nerozešly. Postavy jsou typizované – Dosoudilová hraje holku, Machalka kluka, ve střihové stavbě není mnoho prostoru pro detailní charakterizaci. Přesto představení o přátelství, lásce a možná něčím mezi tím představuje milou nostalgickou připomínku toho, že jsme byli dětmi a že jsme měli přátele –„forever“?

Info

Divadlo na cucky - Můj BF
10. 03. 2016, Industra Stage, Brno
www.facebook.com/events/997284433675111

foto © vrbaak

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace