Dominik Polívka | Články / Seriály | 03.09.2020
Mladá krev britské elektronické scény Kai Whiston čeří poslední čtyři roky vody trap bassového soundu, v nichž se pohybují jména jako TNGHT, Amnesia Scanner nebo Baauer. Jednadvacetiletého producenta jde jen stěží žánrově uchopit, přesto jeho eklektičnost, zvukový maximalismus a nadsazené přechody, se kterými ve skladbách operuje, lze přikrýt pojmem club deconstruction. Jeho talentu a smyslu pro dravé mixovaní si všimli v labelu Big Dada, kde Whiston vydal první EP, následně založil s producentem Iglooghostem a zpěvačkou/producentkou Babii label Gloo, na němž vydal své bangery nabité debutové album Bitch (2018). Jeho poslední nahrávka No World As Good As Mine prošla koncem minulého roku bez povšimnutí, byť by si ho pro svůj mix postrocku s UK bassem, dynamiku a zvukovou celistvost zasloužilo.
Singl Dear je tvrdým beatem s nahrubo nadrolenou basou a vlezlým scanner zvukem udávajícím melodickou linku. Whiston do beatu frázuje zmodulovaným hlasem, z něhož lze těžko rozpoznat jednotlivá slova. Spíš než o sdělení jde o opojnou náladu, kterou hlas do tracku přináší. Skladba postupně rozbaluje vrstvy rušivých textur tvořených na-samplovanými skřeky, vzdáleně připomínajícími zkreslené žestě. Track přesto zůstává konzistentní a „graduje“ klidným klavírem.
Druhá strana singlu s názvem Boyei je třiapůlminutovou hardcoreovou rychtou s nálety ječivého samplu a nechutně odpálenou basovou linkou. Track v závěru přechází do zvonkohry, kde taky končí. (Z Instagramu se mimochodem dozvíte, že jde o Guinnessův rekord v nejhlasitějším komerčním tracku podle standardu LUFS.) Kai Whiston je specifický tím, že dokáže do krásných poslechových ploch napasovat chytlavý taneční pulz s žánrovými přesahy, které nenudí ani nepůsobí jako prvoplánová vyšinutost. Jestli má z dnešních klubových dekonstrukcí vzejít někdo opravdu zajímavý, pak to bude tenhle kluk se spodkami na hlavě.
Kai Whiston (uk)
Facebook
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
redakce 11.12.2024
Nahrávka je o tom, jak se dostat z toxického vztahu, a vznikla během dvou let na cestách autobusem. Hudba jak na taneční parket, tak na dlouhou jízdu.
redakce 06.12.2024
S členy kapel jako Got a Wolf a Beps’n’Johnnies oprašují zvuk HM-2 zlověstnými melodiemi, které tematizují smrt i hledání smyslu života. Marnost nad marnost!
redakce 02.12.2024
Loni vydala debutové EP, vyhrála festival Riversound a odehrála koncert v Berlíně, letos na jaře zveřejnila další EP Madame Passanda. Co mají teď, co bude dál?
Michal Pařízek 29.11.2024
Pevně doufám, že mi těch sedm dní v Seville ještě nějakou dobu vydrží. Mír, zen, tapas.
redakce 22.11.2024
Do ouška od Animal Music – podzimní edice.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.
redakce 13.11.2024
Filmové tipy od programové ředitelky kameramanského festivalu.