Články / Recenze

Od tanečního parketu k soustředěnému poslechu (Kai Whiston)

Od tanečního parketu k soustředěnému poslechu (Kai Whiston)

Dominik Polívka | Články / Recenze | 08.01.2023

Devadesátá léta jsou v kurzu. Rave revival je v plném proudu a ohledy do extatické doby zapříčiněné generační obměnou otvírají mnoho příběhů z dob boomu elektronické taneční hudby. Velký fenomén pro generaci Z, která konec milénia vnímala tak akorát z kočárku. Touhu po zjištění, co se tehdy vlastně dělo, řeší deska Quiet As Kept, F.O.G. mladého dorsetského producenta Kaie Whistona.

První albový zářez s názvem Kai Whiston Bitch byl klubovou dekonstrukcí tanečních žánrů s glitch-hopovými základy. Teprve druhá deska No Worlds As Good As Mine ukázala na schopnost vybočit z taneční vřavy a pustit se do konceptuálních přesahů, atmosférických proluk a koherentních kombinací žánrů ve prospěch celého alba. Poetičnost neztrácí ani na novince. Ta je autobiografickým pokusem o revizi Whistonova dospívání v kontrastu kočovné New Age komunity (The Peace Convoy), které byla jeho matka součástí.

Tracky jsou plné krátkých audio záznamů a rozhovorů Whistona a jeho matky Helene, ve kterých postupně odkrývají minulost, například ve skladbě 27-04-99 (datum Whistonova narození), kde Helen popisuje, proč musela z komunity odejít, nebo na poslední 10-10-73 jež nese datum jejího narození, kde vysvětluje své setkání a propadnutí elektronické hudbě a následné participaci na šití kostýmů a vytváření kulis v čemž se realizovala i pro videoklip k singlu Between Lures. Whiston zde zpívá skrz zmodulovaný auto-tune (stejně jako dříve v projektu Dryan). Za zvuku breakbeatu a smyčcového samplu táhne karavan jako pohrobek minulosti, který na konci zapaluje. „I'm a traveller but I'm not a crusty traveller. And I'm not a posey raver, I'm just, sort of, a person. Between two worlds,“ zní na konci hlas ženy jako dovětek skladby.

Deset skladeb dělá padesátiminutovou stopáž, která díky své výpravnosti nenutí k přepínání. Zároveň jsou jednotlivé skladby dostatečně výrazné, aby obstály sami za sebe. Žánrový koktejl je stejně vydatný jako u předchozích alb. Q je hardcorovou smrští s pitchnutým doprovodem od Pussy Riot. Carrier Signal je zas striktním klubovým bangerem s podmanivým vokálem zpěváka EDENa. V T.F.J. Whiston za zvuku přepínání kazet rozděluje jeden track ve dví. Uspěchaný drum and bass zastavuje, otáčí kazetu, kde se po krátkém skitu s ozvěnou Out of Space od The Prodigy pouští druhá část, melancholický náběh na chytlavý bass drop.

Než by opulentně střílel z rukávu množství stylových zvratů, jako tomu bylo na prvním albu Kai Whiston Bitch, soustředí na pilování svého maximalistického přístupu k práci pečlivým skládáním drobných detailů napříč deskou, ať už jde o hrátky se smyčcovými aranžemi ve skladbě Div Era, saxofonové vyústění nervní klubové dekonstrukce ve skladbě 27-4-99 nebo chytře posazenými samply s promluvami jeho matky, či jiných lidí.

Kai Whiston bere nostalgické útržky známých tanečních soundů a lepí si je svým originálním způsobem do propracovaných party koláží, které mají přesah z tanečního parketu k soustředěnému poslechu až po atmosférickému rozjímání. S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem. Je na čem stavět.

Info

Kai Whiston - Quiet As Kept, F.O.G. (Lux Recordings, 2022)
Instagram umělce

foto © Kai Whiston

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace