Články / Reporty

Un/Jeden: Svůj kříž neseme si sami

Un/Jeden: Svůj kříž neseme si sami

Kateřina Lukáčová | Články / Reporty | 02.04.2016

V šedém a pravidelném rámci s pravidly měnícími se. Vynaložit síly, aby člověk sám mohl překonat nové a nové překážky času i prostoru. Sledovaný, hlídaný. Někdy spadnout, jindy vytrvat. Ale bojovat nepřestat. O místo, o čas.

Nejisté balancování ve světě, kde najít rovnováhu je těžší a těžší, protože, když už si myslíte, že jste to zvládly, všechno se otočí, všechno se změní.

Nástrahy překážky na každém kroku a vyhnout se, vytrvat mělo by se. Napnout svaly, vydržet, o něco se opřít na chvíli, nebo o někoho, a po chvíli klidu, po chvíli triumfálního zvládnutí situace zase změna.

V uzavřeném prostoru čtyř myšlených stěn, v prostoru tak pravidelném, že odporuje všemu tomu chaosu světa, a přesto ho přesně vystihuje, uzavřen je člověk – někdo, jeden, sám. Musí se vypořádat s tímto prostorem, musí v něm zůstat rovný, musí se vypořádat se svým časem, musí v něm žít. A když už si myslí, že vyhrál, že dosáhl svého, že našel svůj střed a místo k životu, všechno se znovu hroutí, mění, zrychluje. A i když je sám, může se stát, že ho někdo chytne a jako s loutkou na provázcích si s ním chvíli bude hrát, nebo ho bude držet, aby neupadnul, a on se poddá, protože jiná možnost není.

Performance UN/Jeden Marie Gourdian a Florenta Goldfiera chytře propojuje vizuální, scénickou, taneční a zvukovou stránku. V jasně definovaném pravidelném uzavřeném prostoru pro jednoho tanečníka – jednoho člověka prezentují příběh člověka a světa. Kde kolem prochází někdo, kdo proměňuje podmínky, vertikalizuje horizontály, horizontuje vertikály – zasahuje, mění. Překáží, nastoluje. Přizpůsobit se je úkolem. Za každé situace najít si svoje místo, najít si skulinu, vyhnout se. Být na všechno sám. Ale nepřestávat hledat.

Scénografie je tvořená krychlí z trubek a několika bílými pásky, jejichž úhly je možné měnit – proměňovat jejich vzájemné vztahy a poměry, a tím radikálně měnit charakter prostoru. Vytvářet překážky, o které když zavadíme, tak se nám to vymstí. Všechno je laděno do chladných odstínů šedé, bílé a modré. Výrazná geometrie představuje jednoduchý a čitelný scénický jazyk.

Inscenace inspirovaná křížovou cestou nenese křesťanské poselství. Nese poselství univerzální a věčné. Ať se děje, co děje, člověk by měl věřit a nevzdávat se.

Info

tYhle / Marie Gourdain: Un
31. 3. 2016 Industra STAGE, Brno
www.facebook.com/events/1092427894154776

foto © vrbaak

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace