Články / Sloupky/Blogy

You move me, you move me, you move me round and round, I guess (TaxiWars)

You move me, you move me, you move me round and round, I guess (TaxiWars)

Jirka Imlauf | Články / Sloupky/Blogy | 01.11.2019

Poprvý jsem je viděl v Roskilde, byl rok 95 nebo 96, a byl to zásah do černýho. Přesně to, co jsme tenkrát chtěli slyšet. A přesně, jak řikal náš tehdejší bubeník Šimon: tohle musíte slyšet, je to, jako když se Waits potká s Pixies. Potrhlý písničkářství zkřížený s něčím elegantním, ošuntělý a syrový akordy, do kterých vždycky odněkud vlítla silná melodie. A vypadali dobře, jako parta pouličních muzikantů, co zrovna vstala v nějakym kutlochu, povečeřela cigaretu a kafe a šla na to. Mikáda a košile, pomačkaný fešáci. Celý to působilo jako neokoukaný, neukradnutý, nebyl to grunge, nebyl to britpop, nebyla v tom elektronika. Ale za to v tom byl podivně pokroucenej šanson, takovej ten rajcovní groovy jazz a zároveň rokenrol a boosterovaný akordy Dinosaur jr. nebo Mudhoney. Stáli jsme tam s červeným vínem v plastových lahvích, měli už trochu v hlavě a říkali si, tohle je ono, jo takhle to může fungovat, klidně tam může být i Třešňák i Hegerka i Dunaj i ty vostrý kytary. Zamilovali jsme se. Píšu klišé, co jste četli už stokrát, ale takhle nějak to bylo. dEUS.

Roky šly, zamilovávali jsme se do jinejch, ale kvůli nim tahle holka na přitažlivosti neztrácela. Pouštěli jsme si to a zpívali na mejdanech, v autě a ty desky měly zvláštní místo mezi jinejma, Worst Case Scenario, to byl základ a Hotel Lounge základ základu, pak nám po jednom libereckym koncertě pustil Jára Rudiš ve svý mansardě In the Bar, Under the Sea, řikal: maj novou desku, hele... V Praze byli hodněkrát, vybavuju si třeba, jak sedíme u stolu nahoře v Rock Café a kolem jde kapela a všichni maj knír. Předkapela tenkrát byli Sketa Fotr a pak začli tyhle elegáni rovnou tim, co všichni čekali nejvíc, Instant Street. No a potom přišlo Ideal Crash a šlo to ještě dál a do nás hloub, byl to soundtrack tý doby, dodneška pro nás ve vzpomínkách je. Ale příliš vzpomínat není zdravý, i když jsem to na jaře letos udělal a jel se podívat do Berlína do Astry, kde oslavili dvacet let od vydání desky tím, že ji celou zahráli a já krotil přílišnej lesk v očích, protože jsem tam byl s dcerkou, která má radši Arianu Grande, ale jela se mnou.

Tady v Ústí je Café Max jedinej podnik, kde se dá normálně přes týden slyšet jazz, a přes všechny mouchy má tohle místo právě díky tomu konejšivý účinky. Tahle hudba je celej vesmír různých stylů a přístupů, a i když se v něm poměrně výrazně nevyznám, dělá se mnou různý věci. Jsou jiný, než uměj popový nebo rockový písničky, a nepřepadaj mě u toho myšlenky o akademičnosti nebo starobylosti, jazz jen bere objížďkou, co rokenrol zkratkou, možná, třeba je to jinak. Každopádně umí bejt rajcovní.

Už přesně nevim, kdo mi prvně řekl o TaxiWars, myslim, že Michal, ale bylo to zjevení a ve vteřině se to dalo pochopit. Tyhle sága a kontrabasy a groovy a zahulený jazzový kluby a tohle všechno je i ve starejch věcech dEUS a taky a hlavně, někdy jsou ty pravidla rokenrolu sešněrovaný a je to trochu furt dokola. A se jménem Barman se jednou prostě musíte octnout v jazzový kapele. A jestli zima je elektro, jaro indie rock, léto r’n’b, tak podzim, to je jazz.

Info

TaxiWars (be) + Houpací koně
5. 11. 2019 Futurum Music Bar, Praha
fb event

foto @ Daniel Jesus

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace