Broněx | Články | 28.10.2013
V sobotu 26. října mohl mít člověk celkem jasný program na večer, donekonečna přemýšlet o výsledcích voleb. Nebo mohl v Brně na koncert, protože jak jednou říkal Aran v rozhovoru pro zin How Can Limo Kid Kill Yourd Dreams #5: „Pro mě je ‚politika‛ spíš snaha pomáhat na tý úplně ‚nejnižší‛, osobní úrovni – pomáhat kapelám na turné, pomáhat lidem s koncertama, s deskama, pomáhat lidem v pohybu.“ Věřím, že kluci z The Shullins, jedné z mnoha brněnských promotérských crew, to vidí podobně. V klubu Eleven tak v sobotu uvítali pankáče Big Eyes ze Seattlu a rožnovskou úderku Uštkni.
Jestli při zmínce o Seattlu naskočí spoustě lidí povědomí o tamní hudební scéně, v případě valašských kapel platí v menším měřítku něco podobného. Uštkni v sobě svůj rožnovský původ nezapřou a ani nechtějí. Hned od prvních tónů se připomenou Complicate Candide nebo Telefon, s nimiž jsou Uštkni spříznění i personálně. Koncert byl věnovaný saxofonistovi, který je prý zrovna v USA, takže všechny vyhrávky musela obsáhnout kytara. Rozhodně to ale nebylo na škodu, ořezaný dřevní sound byl příjemně minimalistický, k tomu řízný styl bubenice, která se občas přidávala i vokálem, a typicky punkový výraz zpěváka, divadelní gesta, deklamování textů. Uvolňující punk, který je melodický, aniž by šlo o vyprázdněnou tancovačku. Postoj a sdělení jsou stejně důležité jako muzika sama.
Po Uštkni šli bez dlouhého zvučení na věc Big Eyes. Trojice ze Seattlu, která zrovna křižuje Evropu na rozsáhlém turné – Německo, Francie Anglie, Belgie, Rakousko... brněnský koncert byl jedinou českou zastávkou na cestě z Vídně zpět do Německa. Hudba Big Eyes je takový klasický nekomplikovaný punk rock s americkým soundem. Jednoduché rokenrolové bicí, hutná basa, drzý vokál a ostrá kytara drobné frontmanky s vizáží Kim Deal. Za necelou půlhodinku bylo po všem, právě včas, aby jednotlivé písně nezačaly splývat. Žádné zbytečné kecy, jen čistý rokenrol.
Před koncertem mi basák z Big Eyes říkal, že Uštkni byla jedna z nejlepších kapel, se kterými v Evropě sdíleli podium. Nevím, s kým Big Eyes na turné hráli, ale v Brně dokázaly obě kapely strhnout publikum se srovnatelným zápalem a silou, ačkoli každá trochu jinak... A shrnutí? Rožnov je Seattle a ty podstatný věci se dějí mimo pozornost Václava Moravce.
Big Eyes (usa) + Uštkni
26.10.2013, Eleven, Brno
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
redakce 19.12.2024
Bohatá diskografie zahrnuje meditativní neoklasická alba vydaná u prestižních labelů.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.