Broněx | Články | 28.10.2013
V sobotu 26. října mohl mít člověk celkem jasný program na večer, donekonečna přemýšlet o výsledcích voleb. Nebo mohl v Brně na koncert, protože jak jednou říkal Aran v rozhovoru pro zin How Can Limo Kid Kill Yourd Dreams #5: „Pro mě je ‚politika‛ spíš snaha pomáhat na tý úplně ‚nejnižší‛, osobní úrovni – pomáhat kapelám na turné, pomáhat lidem s koncertama, s deskama, pomáhat lidem v pohybu.“ Věřím, že kluci z The Shullins, jedné z mnoha brněnských promotérských crew, to vidí podobně. V klubu Eleven tak v sobotu uvítali pankáče Big Eyes ze Seattlu a rožnovskou úderku Uštkni.
Jestli při zmínce o Seattlu naskočí spoustě lidí povědomí o tamní hudební scéně, v případě valašských kapel platí v menším měřítku něco podobného. Uštkni v sobě svůj rožnovský původ nezapřou a ani nechtějí. Hned od prvních tónů se připomenou Complicate Candide nebo Telefon, s nimiž jsou Uštkni spříznění i personálně. Koncert byl věnovaný saxofonistovi, který je prý zrovna v USA, takže všechny vyhrávky musela obsáhnout kytara. Rozhodně to ale nebylo na škodu, ořezaný dřevní sound byl příjemně minimalistický, k tomu řízný styl bubenice, která se občas přidávala i vokálem, a typicky punkový výraz zpěváka, divadelní gesta, deklamování textů. Uvolňující punk, který je melodický, aniž by šlo o vyprázdněnou tancovačku. Postoj a sdělení jsou stejně důležité jako muzika sama.
Po Uštkni šli bez dlouhého zvučení na věc Big Eyes. Trojice ze Seattlu, která zrovna křižuje Evropu na rozsáhlém turné – Německo, Francie Anglie, Belgie, Rakousko... brněnský koncert byl jedinou českou zastávkou na cestě z Vídně zpět do Německa. Hudba Big Eyes je takový klasický nekomplikovaný punk rock s americkým soundem. Jednoduché rokenrolové bicí, hutná basa, drzý vokál a ostrá kytara drobné frontmanky s vizáží Kim Deal. Za necelou půlhodinku bylo po všem, právě včas, aby jednotlivé písně nezačaly splývat. Žádné zbytečné kecy, jen čistý rokenrol.
Před koncertem mi basák z Big Eyes říkal, že Uštkni byla jedna z nejlepších kapel, se kterými v Evropě sdíleli podium. Nevím, s kým Big Eyes na turné hráli, ale v Brně dokázaly obě kapely strhnout publikum se srovnatelným zápalem a silou, ačkoli každá trochu jinak... A shrnutí? Rožnov je Seattle a ty podstatný věci se dějí mimo pozornost Václava Moravce.
Big Eyes (usa) + Uštkni
26.10.2013, Eleven, Brno
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.
redakce 13.11.2024
Filmové tipy od programové ředitelky kameramanského festivalu.