Tomáš Jančík | Články / Reporty | 29.01.2024
Každým krokem po schodech dolů přibývá a houstne počet lidí, stále ještě tlumená hudba ze sálu stabilně sílí. Je zajímavé sledovat věkové rozložení. Na dnes už více jak třicetiletou kultovní kapelu přichází jak skalní fanoušci z devadesátek, tak i mnoho mladých, někdy ani ne dvacetiletých. Ti si v posledních letech pomalé, melancholické tempo žánru shoegaze oblíbili a Slowdive jsou jejím asi největším aktivním zástupcem. Od svého návratu v roce 2014 se poprvé objevují i v Praze, v nově koncipovaném prostoru ARCHA+, který tak od letošního vzniku hostí svůj první koncert.
Večer uvádí Pale Blue Eyes. Britské dreampopové trio si ještě svoje místo na scéně hledá, z domácího poslechu nepříliš výrazná hudba v sále ožívá. Střídá se rychlé tempo s pomalejším, povětšinou instrumentální skladby mají snový nádech, do kterého se stačí jednoduše zaposlouchat a hlavou se dostat z podzemních prostorů pryč. Ani tuhle nenáročnou, elektronicky moderní hudbu si nikdo nechce nechat ujít. Je plno a pohnout se je nemožné, ani po třicetiminutové show se dav nemění, čeká.
Přípravy trvají další půlhodinu, o to větší potlesk pak všech pět členů skupiny sklidí, když se po jednom staví za své nástroje. Syntezátory první skladby Shanty umlčí publikum, hudba Slowdive působí smutným, smířlivým dojmem. Melancholie v celé své kráse. Kromě hlasů Rachel Goswell a Neila Halsteada se v popředí nenásilně perou i zvukově roztroušené elektrické kytary, každý tón se násobí. Basovka společně s bubny v pozadí otřásá sálem, masivní reproduktory se každou písní posouvají. Když se rozezní When the Sun Hits, je to silná chvíle a refrén „When the Sun Hits, she will be waiting, with her cool things and her heaven“ je slyšet z úst všech okolo. To nejjednodušší je naprosto se ztratit v hudbě a vlastních myšlenkách. I další skladby, většinou z nového alba Everything Is Alive, provázejí němé, často nehybné pohledy k pódiu, doprovázející dlouhé instrumentální pasáže.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Může za to i Goswell. Ta si za klávesami a dvěma mikrofony obalenými peřím neustále prohlíží diváky pronikavým pohledem a udržuje dlouhé oční kontakty s lehkým úsměvem. Vzájemnou blízkost potvrzuje i moment, kdy se mladíkovi v tlačenici nevolno: Goswell okamžitě utne skladbu Kisses, zástup se rozestoupí a následně potleskem děkuje frontmance. „Tell me what you need, what is right, whatever is just enough.“ Společné nadšení Slowdive z vlastní hudby se snadno přenáší na přítomné.
Místo koncertu bylo pro tento večer symbolické, přerod bývalého Divadla Archa se snoubí s přerodem Slowdive, kteří svou upřímnou radost z tvorby předávají úspěšně dál. Stejně jako ve svých začátcích, kdy nebyli kritiky hodnoceni jen nadšeně, tak i dnes, po více jak třiceti letech. Příklonem k dream popu a autentickými texty plných radosti, obav i pochyb a životní nejistoty si získávají mladé publikum, jež je těchto emocí plné.
Slowdive (uk) + Pale Blue Eyes (uk)
28. 1. 2024 Archa+, Praha
foto © Jakub Václavek
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.