Veronika Mrázková | Články / Recenze | 04.06.2013
Dvojka, která už během studijních let postulovala ráz osvíceného diska pro další sezóny, oprášila synťáky a vydala nové opti-misty-dancy album Random Access Memories. Když si tentokrát odmyslíte vlastní představy a očekávání a přistoupíte na jejich hru, uděláte nejlépe.
Po Bowiem nebo Depeche Mode se i Daft Punk ocitli pod přísným dozorem veškerého posluchačstva. Ukazuje se, že publikum je nevděčná a tak trochu majetnická verbež, která chápe své touhy po osvědčeném jako svatý nárok. Random Access Memories je tak pod tlakem hitochtivců a kdekdo zklamaně vzdychá. Zbytečně.
Už jen za soudnou střídmost produkce je potřeba Daft Punk pochválit. Robotizace je estetizací, bez které to nejde, jiné je to ovšem s digitalizací. Dnešní poptávka po těžkotonážních beatech, zuřivých frekvencích a DJ magii vytěsňuje stejně dobře poživatelné staromódní akustik-elektro. Nactiutrhání Guy-Manuela a Thomase Bangaltera se nekoná a časem určitě dojde i dietní balík RAM uznání. Koneckonců, to je devíza velkých – svobodné překračování vlastních stínů i hype stylizací. Daft Punk se v čase největšího rozmachu rozhodli vrátit k prototypovému elektro-driftu. Jejich tvorba neodvisí od technologického pokroku, ale od vnitřní invence, přesně jak to popisuje Paul Williams: Daft Punk tvoří bez nutkání zavděčit se a sklidit ohlas. „Odpojili se“ od svých identit, aby osvobodili a exponovali svou kreativnost. A jak dodává Giorgio Moroder, skladatel a majitel nesmírně narativní dikce: „Ta síla je v rytmu, který oznamuje, že musíte tančit. Každý miluje tanec, dělá nás šťastnějšími.“ Na albu kooperoval také Panda Bear (shodou okolností na zřejmě největší pecce Doin´ It Right) nebo Todd Edwards a další – na netu najdete mikrodokumenty o natáčení z každým z nich.
Sumírujme: Random Access Memories si nespletete a roboti jsou pořád sexy. Je to deska krapet líná, sem tam se medově lepí, ale Daft Punk se zvládli vyhnout otravnostem, zkratkám, přečančanosti a udělali pěkné žánrové kolečko. Vstupní Give Life Back to Music s pompézním „welcome to our show“ úvodem je k sežrání, singl Get Lucky zas výbornou volbou a každou další skladbu prostou samplů bezpečně rozeznáte. Lose Yourself to Dance nebo zmíněnou Doin’ It Right lze řadit k tanečním skvostům. Polovina alba je líbivá v tradičním „punkovém“ slova smyslu, druhá je libová pro svou fantazii – zvláště Touch s Paulem Williamsem nebo dojímavá Within: „There are so many things that I don’t understand, there’s world within me that I can not explain…“ Patetické, ale vkusné.
A varhanně velkolepá Contact poslouží jako ideální demonstrativní případ – model Daft Punk je pořád bohatý: pozvolné přihřívání, mluvená sekvence, vzlínající synth-smyčky, třeskutě živé bicí, k prasknutí exponované obrátky na více než tři minuty, break, plocha hluku, hluk, plocha hluchu, prostor pro odpadávající posluchačstvo, frekvence do ztracena, break a tečka. Chtěli jste to jinak? Daft Punk ne.
Daft Punk – Random Access Memory (Columbia, 2013)
www.daftpunk.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.