Články / Recenze

Acidová sprcha Pandy Beara

Acidová sprcha Pandy Beara

David Šír | Články / Recenze | 25.02.2015

Pokud máte v povědomí Tibetskou knihu mrtvých nebo aspoň film Enter the Void, nejlepší průprava k poslechu novinky Noaha Lennoxe alias Pandy Beara je za vámi. Album se Smrtkou v názvu tematizuje zážitek rozpouštění osobnosti do jiných sfér reality a v podání bubeníka indie psychedeliků Animal Collective je to barevný trip; organické tropy zdeformovaných samplů vám dají zažít (téměř autentický) out of body experience. Jako demonstrativní doplněk velkého příběhu života, smrti a opouštění těla.

Popořadě. Člověk se narodí prázdný a stoprocentně open-minded. Systém se mu ale brzo zakousne do nohy (This dog got bit on a leg/ He got a really big chip on a leg), promění jej v kolečko soukolí. Co zbývá, je únik (Become an oaf again/ Trip a lot, trip a lot). Pokud je dost silný, možná se znovu postaví na nohy a bude zkoušet překonávat vnitřní i vnější limity (To break what's in the DNA/ You should lead them to a new place). Podle buddhistického návodu se zbaví ulpívání na věcech, rozpustí individuální ego ve světě kolem a nakonec v metafyzické prázdnotě, vedoucí někam pryč (As a ship/On a sea/Cuts the froth).

Lennox žije poslední roky v Lisabonu. Ať už jde o prosluněnou atmosféru, nebo symboliku moře napříč albem, místo se na zvuku podepsalo. Stejně jako narození dětí – odtud téma koloběhu života. Vzpomínky na vlastní mládí pak řídily výběr některých samplů, uslyšíte třeba kusy beatů 90s hip hopu. Ty se s dalšími nástroji mísí v barevném kotli žánrově stěží definovatelného experimentu, který zároveň nemá daleko k popu. Zvuk Animal Collective je natolik autentický, že ho poznáte okamžitě, v minulé dekádě určoval trendy, i když je otázka, jestli se mu to ještě někdy podaří. Oproti záplavám současné (často počítačově sterilní) elektroniky Lonnoxova hudba dýchá a zní zatraceně organicky.

Živočišného pocitu dosahuje i tím, že při skládání nepoužívá chirurgicky přesný software, ale takový, který mu dovolí dát prostor nepravidelnosti. Posluchače záměrně mate, znemožní mu rozeznat nástroj od nástroje a všechno nechává slít do jednoho opojného proudu, který ho vede do „psychedelického sladkého bodu“ (prý odjakživa smysl Lennoxovy hudby), k vnitřnímu procítění příběhové linky alba. Mládí je plné energie (Mr Noeh), s rozpouštěním osobnosti v textech se rozpouští i hudba do abstraktnějších tvarů. Zamlžená harfa v Tropics of Cancer (tematizující umírání) zalije člověka horečnatou vlnou tepla, a když pak začne ve zvláštních harmoniích klesat, jako by vážně odnášela mysl jinam. Finální Acid Wash vykoupe a rozpustí ve sladkém hluku.

Noah Lennox si vybral velké téma, jako stvořené pro opus magnum. A tím do jisté míry vážně je. Léta budovaný styl zní lépe než kdy dřív, z alba je cítit uvolněná vyrovnanost, díky které slovům o osvobození snad i uvěříte. Panda Bear Meets the Grim Reaper nezní megalomansky a ani revolučně, rozruch jako (skoro deset let stará) Person Pitch nevyvolá. Jak ale řekl Lennox v jednom interview: pokud by měl skončit jako Panda Bear s hudbou, udělá to teď. Lepší tečku si těžko představit.

Info

Panda Bear - Panda Bear Meets the Grim Reaper (Domino, 2014)
www.pbvsgr.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace