Články / Reporty

Dobře dobře!! Tak ještě poslední dvě písničky!

Dobře dobře!! Tak ještě poslední dvě písničky!

kacik | Články / Reporty | 15.06.2013

„Dobrý večer. Chcete nahoru nebo dolů?“ vítá nás otázka v oldies klubu Fičák. Sestra si nechává vysvětlit, co to znamená, a ochotně mě následuje k sezení „nahoře“ v nejvyhlášenějším gejbaru v okolí. Nejsme tady náhodou – hraje kapela, která má na pažbě více než dvě stě vystoupení (zdroj – magazín Metropolis). Nečekaně teplým večerem elektrizuje touha, očekávání, chtíč. Dnes totiž zazní hlasy, tóny a barvy hudby dávno zesnulého Jiřího Schelingera (1951-1981).

Po anketě „kde jste se dozvěděli o našem klubu“ (kterou jsem odbyl odpovědí „tady poblíž parkuju“) jsme se dostali do prostor vskutku retro – a taky trochu hokejové – hospody. Bylo plno. Asi čtyři lidi se nahýbali, aby viděli od baru na už rozjetou kapelu. Šťastlivci, kteří seděli v přední části klubu, nás pustili mezi sebe. Najednou jsme byli šťastlivci i my. Bylo nás tam asi pět. Víc lidí by se nevlezlo. Tak moc plno bylo!

Po úvodních, klasických schelingerovských hitech (Zemětřesení, Závodník, Já to vím...) přišlo něco nečekaného – při hitovce Jahody mražený, asi v polovině písničky, přešla kapela, mimochodem skvěle muzikantsky nabitá, na řízný a hlasitý punk rock. Vážně! Sestra se naklonila a do ucha mi zakřičela: „Doomriders!“ A to nebylo všechno. Po řežbě přišel další šok. Frontman ohlásil: „No a teď něco od Black Sabbath.“ Načež spustili cover A National Acrobat. Ano, těch Black Sabbath, kteří v 70. letech zvažovali Schelingera jako náhradu za Osbourna. [Na(ne)štěstí Schelingerova kapela tenkrát odjela na turné do Ruska a následně na nabídku všichni z bandu definitivně zapomněli v Polsku, kde předskakovali Smokie.]

Tohle už se rozdýchávalo o poznání hůř. Atmosféra houstla přímo úměrně zvyšování alkoholu v krvi hudebníků. A v prostoru zhruba dvacet čtverečních metrů vzniklo něco, co si lze představit jen na zhurta metalových koncertech – pískalo mi v uších, ne nepodobně jako na nedávných Trigger Effect. Fakt! Koncert je kompletně natočen. Kdo tam nebyl, může se podívat – a litovat.

Závěr byl hlasitý. A tvrdý. Pánové Laďa Loucký (zpěv), Daniel Bůbela (kytara), Martin Návrat (kytara), Kuba Šimoník (basa), Jiří Machyl (bubny) odehráli velmi kvalitní, byť ne zcela původní set. Nebýt to revival, poklona by byla... byla! Každý muzikant si však musí vydělat na struny nebo sunar a není pochyb, že ve svých kapelách jistě předvádí to, co nejlépe umí – tedy skěle ovládat své nástroje a hlas. Ve Fičáku ale zůstali ve stínu Schelingerovy party. A i přes všechna nejvyhranější sóla, bubenické přechnody a celkovou propracovanost zůstali... zastínění.

Konkurenční gejbar v Brně mívá obvykle ve čtvrtek taky program, ale udělal jsem výjimku a do Bora nešel. Po ohlášeném konci jsem ještě z dálky slyšel jekot fanynky a slova v ohuleném repráku: „Dobře dobře!! Tak ještě poslední dvě písničky!“ Na ně už jsem se nevrátil. Měl jsem dost.

Info

Schelinger revival
6. 6. 2013 Fičák, Brno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace