Richard Kutěj | Články / Recenze | 05.04.2016
Když jsem se s kapelou Dunajská vlna a jejím současným repertoárem sestaveným z nově pojatých písní kultovního Dunaje setkal poprvé živě na mikulovském Eurotrialogu, ptal jsem jednoduše: „Proč?“ Po dávnější krátkodobé obnově s Václavem Bartošem z Fru Fru za mikrofonem přitekl Dunaj další, bez původního zpěváka a kytaristy, bez zesnulého Jiřího Kolšovského († 1998). Je to Dunaj jiný, logicky méně expresivní, zklidnělý – spíše vlna než dravý proud řeky. Ten koncert jsem ani nedal celý. Ale mnohem větší fanoušci Dunaje ho vyslechli až do konce a pak zářili spokojeností.
Věci do sebe zapadly, až když jsem si pustil nové album Dunajské vlny pěkně v klidu. Především, ty písně v sobě pořád mají nesmírnou magii a nové aranže jim neubraly ani v dalších ohledech, poctivá a čistá práce. Songy jsou syrovější, skrývá se v nich spousta nápadů a vyhrávek, cítíte radost a pozitivní energii, s nimiž k nim muzikanti přistupovali. A jak to u trojčlenných sestav bývá – kapelu tvoří původní členové Dunaje Vladimír Václavek (baskytara, kytara, zpěv), Josef Ostřanský (kytara, zpěv) a o generaci mladší Michaela Antalová (bicí) – výsledek je příjemně sevřený a výborní hudebníci makají pro celek. Nové verze (krom tvorby původní kapely na albu zní také skladba Až zahřmí z repertoáru Rale, jiné skupiny, kde se Václavek s Ostřanským potkali) přitom nejsou příliš vzdálené původní podobě. Dunajská vlna jim ale dala jiný prostor a energii, současné aranže jsou jednodušší a jdou více na dřeň. A jiný je pochopitelně i pěvecký projev. Příjemně zemitý feeling Vladimíra Václavka s hlasem v barvě pálené hlíny dává více vyniknout slovům a myšlenkám obsažených v textech.
Pro skalní fanoušky Dunaje je toto album povinností a zároveň možností poznat své oblíbené písně v jiném podání. A nejlepší zpráva nakonec. Dunajská vlna nezůstane jen u přehrávání a předělávání dávných lásek, ale pracuje i na vlastní tvorbě. Těšme se.
Dunajská vlna - Jednou (Polí5, 2015)
www.dunajskavlna.cz
Live: 5+5 let Polí5 (Benefiční festival)
8. 4. 2016 19:00
Malostranská Beseda, Praha
www.facebook.com/events/457105317815103
Text vyšel v magazínu Full Moon #57.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.