Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 10.03.2024
Koncem minulého roku bylo The Beatles zase všude plno. Hlavně kvůli jejich „definitivně poslední“ písní Now and Than, částečně i výroční reedici kompilací, které mezi fanoušky vešly ve známost coby Red Album a Blue Album. Do této atmosféry vešel se svým o poznání méně nápadným albem I Beatles opavský kytarista, publicista a pedagog Milan Bátor.
Nejrůznějších verzí skladeb The Beatles bychom napočítali tisíce. Některé jsou zásadní, jiné zapomenuté, jedny nacházejí v originálech netušená zákoutí, další jsou akorát pro ostudu. Aranže pro klasickou kytaru, které napsal italský virtuóz Mario Gangi (zemřel v roce 2010) dozajista nejsou jedinými – přesto působí, i díky kombinaci jazzu a italské zpěvnosti, stále svěže a původní materiál pojímají tvárně, po svém a s odvahou. A kouzelné na tom je, že až do roku 2023 zůstávaly pouze na papíře v notách, resp. několika živých záznamech. Až Milan Bátor sebral odvahu, vzal kytaru a na pár dnů se s Gangiho notami zavřel do ostravského studia Českého rozhlasu a skladby natočil.
I Beatles je nesmírně křehké album. Akustická kytara – na tomto místě je třeba pochválit perfektní zvuk, mimořádně plastický a chyby (pokud by tu nějaké byly) neodpouštějící – se tu proplétá mezi notoricky známými melodiemi i spíše zasutými poklady repertoáru liverpoolské čtveřice, nachází v nich nečekané nálady, barvy i atmosféry a prostě okouzluje. Málokdy narazím na desku, která by pro mě byla, omlouvám se za patos, tak esenciálně krásná. Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Je z toho cítit velká pokora ke Gangimu (Bátor už v roce 2020 vydal desetiskladbovou kolekci jeho prací) i k The Beatles samotným, ovšem bez dogmatismu. Je to totiž Bátor, kdo dal notám na papíře duši. A té je tu doopravdy hodně.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.