keša | Články / Recenze | 01.08.2015
Mám pocit, že s projekty o dvou muzikantech se v nedávné době roztrhl pytel. Těžko říct, čím to je. Uspěchanou dobou? Muzikantů je sice dost, ale času málo? Letos šlo o pátý hudební doprovod k němému filmu na Letní filmové škole, který obstarávají jen dva, a to plnohodnotně. Duo dávno není handicapem, což nám tady předvedli už Červen, Kalle, Sítě nebo projekt Pacov.
Dnes se nelehkého úkolu zhostili Zabelov Group, kapela akordeonisty Romana Zabelova a bubeníka Jana Šikla. Milostný trojúhelník popsán na 108 minutách filmu, ve kterém se nic moc neděje. Box je spíše kulisou než hlavním tématem.
První záběr filmu, pohled na buben a start bicíma. Zároveň jde o poslední moment, kdy duo doslovně „reaguje" na dění na plátně. Zabelov mají úplně odlišný koncept, dotváří atmosféru filmu, hrajou o tom, co není na první pohled vidět, ale čím dál víc je to cítit. Svatba v kostele, varhany jsou na chvíli suplovány akordeonem. Následuje veselice, tanec, smích, to vše jedou Zabelov melancholicky, nezajímá je to, co je na povrchu, a divák ví, že tento film nebude o štěstí. Duo nemá potřebu měnit své krásné nu-jazzové polohy ani při změnách prostředí, nepůsobí to rušivě, pomalu se stávají součástí plátna, vracejí se k nastaveným tématům a tranformují je. Jde o dokonalé muzikanty, kteří ví, že míň je někdy víc. Zefektovaný akordeon hraje sám, bicí často utichnou, bubeník mění za kytaru nebo xylofon. Tu a tam doplní úspornou hru samply a hláškami navazujícími na boxerská utkání. V rychlejších věcech si dupu a kývám do rytmu, houpe to se mnou samo.
Film v současnosti příliš dlouhý, dnes by kdekdo stříhal na polovic a nic by nechybělo. Ale aspoň jsem si mohl vychutnat perfektní vystoupení kapely, která svou hudbou film několikanásobně předčila a o které jsem předtím neslyšel, ale slýchat budu.
Letní filmová škola 2015:
Film a živá hudba: Němý (restaurovaný) Alfred Hitchcock
Světový šampión (1927), hudební doprovod: Zabelov Group
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.