Ondřej Čížek | Články / Offtopic / / Image/vizuály | 28.07.2014
Nejprve název kapely jako ustálené logo, které má v sobě ladnost i typickou majestátnost. Hned pod ním figurína těhotné ženy s andělskými křídly, odhalené až tak, že dává nahlédnout do vlastních útrob. Ještě níže pak název desky v podání hrubší, lehce rozostřené typografie, téměř totožné s trouchnivějícím neonovým titulkem zestárlého hostelu. To vše před nažloutlým pozadím, které zase působí jako masivní stárnoucí zeď podstupující drsný souboj s neúprosným časem. Řeč je o obalu úchylné, výsostně procítěné a v každém detailu geniální desky In Utero, v jejíž agresivitě a bordelickém zvuku chtěl Cobain utopit všechny hlasy, jež ve své době naivně volaly po dalším přívalu produkčně vypiplaných hitů panujících na vrcholku hitparád.
Síla obalu? Jednoznačně v tom, jak mocně zosobňuje charakter hudebního obsahu. Odhalenost ženské postavy jako by souzněla s Cobainovými texty, které oproti Nevermindu přidávají na syrovosti a explicitnosti a nešetří dekadentní fascinací nejrůznějšími motivy rozkladu, špíny nebo lidské nemoci. I am my own parasite/ I don't need a host to live/ We feed off of each other/ We can share our endorphins.
A pak ta křídla, která jako by zbožšťovala ženskost, osobnost a existenci ženy jako takové (všudypřítomný motiv zrození - žena jako nositelka budoucího života; Kurt byl v té době už rok otcem), a rovněž upomínala na důležitý fakt, že k Nirvaně vedle zničujících přívalů vzteku, bolesti a nihilismu neodmyslitelně patří také cit a intimita. Důležité je taky nezapomínat, že potemnělá poezie nekončí na přední straně coveru, ale pokračuje i na té zadní. Cobain se o vizuální stránku intuitivně staral sám s tím, že jeho vlastní nápady fakticky realizoval art director Robert Fisher. Ovšem zadní strana In Utero (feministické symboly doprovázejí název každého songu), na níž se skví morbidně romantická koláž s dalšími motivy lidských orgánů a početí, je čistě jeho prací. Spontánně ji zhotovil doma na koberci za asistence své ženy i dcery, což dokládají kouzelné raritní fotky.
Karel Veselý 02.01.2020
Pouštíme si videoklipy, zaznamenáváme reakce. Tentokrát v ateliéru dvojice na Hradčanské v nádherně vybarveném listopadovém dni. A další z nej-textů Full Moonu 2019, nyní online.
Anna Mašátová 16.02.2017
Zlínský Ateliér animované tvorby má v portfoliu klipy MidiLidi nebo Epy De Mye, nedávno k nim přibyla videa Beaty Hlavenkové. Rozhovor s nadějemi české animace.
Ondřej Čížek 17.12.2015
S frontmanem imperiálního gangu Schwarzprior Tomášem Motalem o popkulturním houbaření, o fetišizaci aut v jeho autorských komiksech, o nacistické estetice i...
Ondřej Čížek 09.11.2015
S výtvarnicí a promotérkou Anežkou Hoškovou o umění, které není pro každého, o Facebooku jako veřejném deníku, o cestě do Indie. A dalším.
Ondřej Čížek 22.10.2015
Seriál o vizuálech. S elektronickým snílkem Moimirem Papalescu o Bowiem v roli Tesly, o napětí mezi vědou a náboženstvím nebo o genialitě Wellsovy Války světů.
Michal Pařízek, Ondřej Čížek 14.05.2015
Další díl seriálu o vizuální kultuře hudební scény. S Mílou Fürstovou o práci na okřídleném obalu pro poslední desku Coldplay, o myšlenkách na únik z reality, o ženách s pistolemi...
Ondřej Čížek 06.04.2015
S Kubou Kaifoszem z Wild Tides o nahrávání Sever Fashion, o metalu v logu i o tom, co se stane, když Přílivy za zvuků kostelních zvonů zaplaví Hell Camino.
Ondřej Čížek 16.03.2015
Video pro skladbu Nipomo pojal jako surrealistickou koláž, která baví vtipem a vzdušností a ohromuje imaginativností i citem pro detail. Berlin Music Video Awards?
Ondřej Čížek 23.02.2015
Čtrnáctý díl seriálu o vizuálech. S výhercem klání Cover Moon 2014, výtvarníkem Nikolasem Petrlíkem, o škatulkování, o míře autobiografičnosti i odvážných magazínech.
Ondřej Čížek 09.02.2015
Další Fullface má na drátě jméno aktuální: V současné době se podílí na tvorbě televizní adaptace knižních Kmenů, za sebou už má videa pro Vladimira 518, Oriona i kompletní PSH.