Barka Fabiánová | Články / Reporty | 18.07.2013
V rumunském Banátu, nedaleko národního parku Semenic, se každoročně setkávají příznivci světového jazzu. Malá vesnice Garana se tak na čtyři dny stává hudebním centrem a místem setkání. I když festival navštěvují hlavně Rumuni, potkáte i Maďary, Srby, Němce a další národnosti. Stanové městečko vyrůstá podél potoka a penziony v Garaně i Brebu Nou (vedlejší vesnici) jsou zamluvené už dlouho dopředu. Loňského ročníku se zúčastnilo přes 6000 lidí, letošní rok to bylo podobné.
Festival začal ve čtvrtek 11. července. Odpoledne a navečer se Garanou přehnalo několik průtrží mračen. Kdo si přibalil holínky, ten vyhrál, protože terén v amfiteátru, kde se festival koná, se změnil v ohromné bahniště. Začátek prvního koncertu se zpozdil.
Hned prvním účinkujícím byla zároveň jedna z největších hvězd letošního ročníku, americký kytarista Bill Frisell a jeho Big Sur Quintet. Název kapely odkazuje na místo, kde skladby vznikaly (ranč Glen Deven v Kalifornii), stejně se jmenuje i album. Bill Frisell si tentokrát ke spolupráci pozval smyčcový kvartet a jazzového bubeníka. Směr, kterým se projekt Big Sur Quintet ubírá, zahrnuje kromě klasické hudby a jazzu i stopy americké country a folku, a proto by se dal označit jako „jazz americana“.
Druhou hvězdou čtvrtečního večera byl saxofonista Charles Lloyd s indickým mistrem perkusí Zakirem Hussainem a bubeníkem Ericem Harlandem. Jejich meditativní koncert byl zdařilou improvizací plnou dokonalých sól a hudebního porozumění, v některých chvílích by se dalo mluvit až o telepatii. Nejsilnější moment večera - při jednom Hussainově sóle vyletěl z perkusí motýl. Charles Lloyd, vyznavač buddhismu, jen sepjal ruce. Další vrchol přišel těsně po skončení koncertu. Aplaudující dav (standing ovation je v Garaně zcela běžný jev) začal spontánně zpívat Happy birthday Mr. Lloyd. A vůbec nevadilo, že dotyčný měl narozeniny 15. března. V galerii Arthaus v Garaně totiž probíhala výstava Happy birthday Mr. Lloyd. Závěr večera patřil domácím, nejdříve se představili Ansamblul de percuție PREZENT z konzervatoře v Temešváru a pak rumunsko-kubánský projekt Azara pianisty Petera Sarosiho.
Počasí se umoudřilo a páteční večer byl v suchu. Zahajovala ho mladá rumunská zpěvačka Irina Popa, která vtrhla na pódium v černém přiléhavém overalu, na vysokých podpatcích a s kloboukem na hlavě. I když se její představení skládalo ze standardů, předvedla sebejistou pódiovou show, kterou publikum ocenilo.
Organizační tým jazzového festivalu v Garaně má dvě slabosti - americké kytaristy a skandinávský jazz. Americké kytaristy letos zastupoval Bill Frisell, skandinávský jazz měl zástupců více. V pátek hrál jako druhý v pořadí Arild Andersen, norský kontrabasista a jeho trio - skotský saxofonista Tommy Smith a italský bubeník Paolo Vinaccia. Pro mě osobně byly jejich melancholické melodie, skandinávská nostalgie a skromný projekt to nejlepší z letošní Garany.
Třetí koncert byl opět v domácí režii, rumunská zpěvačka Luiza Zan s uhrančivým hlasem a americko-maďarskou doprovodnou kapelou alespoň na chvíli zmrzlé publikum (v noci teploty v Garaně klesly k osmi stupňům) přenesla do slunné jižní Ameriky.
Páteční večer ukončil americký saxofonista a basklarinetista John Surman. I on si ke spolupráci přizval Skandinávce. Projekt nazval příznačně Valhalla a koncert byl free jazzovou jízdou plnou brilantních sól. Škoda jen, že mi v jejich hudbě chyběl „feeling“. Koncert byl hudebně naprosto profesionální, ale bez emocí.
Garana Jazz Festival
11. – 12. 7. 2013, Garana (ro)
www.garana-jazz.ro
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.