Články / Reporty

Hauntologický make-up Bena Frosta

Hauntologický make-up Bena Frosta

loomerar | Články / Reporty | 25.10.2012

Návštěvností standardně poloprázdná MeetFactory byla o to víc naplněná očekáváním. Internetové tužby po „srovnání se zemí“, „rozložení na prvočinitele“ či podobné ne až tak metaforické představy jaksi zůstaly viset ve vzduchu společně s chlapem hlavou dolů nad zvukařem.

Jít na koncert s přesnou představou, co chci vidět a slyšet – zřejmě nemůže být protivnější postoj pro lidi, jako je Ben Frost. Neříkám, že je nějakým světoborným gestem hrát pro natěšený dav domácích uctívačů přes půlku koncertu doteď zcela neznámé věci, ale takzvaná stylová odlišnost první vlny zvuku měla jistý matoucí účinek na dav pohodlně naladěný na často zmiňovaný arvopärtovský noise. Do hlav nevidím, aplaus neslyším.

Ústřední drtič laptopu a spoluhráči byli mnohoznační už samotným pódiovým „settingem“. Tím nemyslím toliko dvě bicí soupravy po stranách, jako spíš souhru Frostových bosých nohou a chlupaté ušanky bubeníka z levého křídla, takto člena freaky big bandu Secret Chief 3. A nemluvě ani o druhém, domněle batikovanějším bicmenovi z Liturgy. Na prohlížení bylo při rozlítaném začátku času dost. Tihle dva dostáli papírovým nadějím a ve výsledku došlo na black kartáč i vykloubené parabubnování. To vše ale v prokouřené safriduosque souhře s novým hauntologickým make-upem Bena Frosta. Což je kamenem úrazu v kauze pracovně nazvané „jaktože tu za ty prachy nonstop nepadaly cihly ze stropu“. Už ne „nová vážná hudba“ zbytnělá z niterných elektronických detonací, ale vnějškové přejímání, rozpomínání se na rejstříky a zvukovou manýru vlastní „klávesovým mágům“ minulých dekád.

Frostova produkce, ozřejmující (snad) směr nové desky, byla i přes sníženou hlasitost a takřka totální absenci plíživé intenzity v něčem plnější. Při pomlácené raveové sypačce jsem se stejně soustředil hlavně na to, jaká pedantická organizace vládne synťákovým plochám, Frost dvakrát analyzuje, než se spacediskofilně zavlní (dříve zaheadbanguje). A rázová, často oslepující světla, jako by si hrála s nemožností celistvě uchopit Frostem a bubeníky kladené plochy, plné rozkolísaných syntezátorů s patetickou ozvěnou včerejška i zítřka, chce se říct v úžasu. Rozcuchaná přehazovačka a analytický pokerface führera budil dojem, že se spíš než klasického elektronického koncertu účastníme zkoumání, jak se ten klubový koncert s ohledem na rovnost beatu vlastně dělá. Vivisekce žánru coby nějakého sebeobnovujícího média – aparátu. Celé fresh jako penzionovaný Evangelos Odysseas Papathanassiou Vangelis po přijetí záchranného balíčku.

Tomu reflektivnímu dojmu nahrává i pozvolné vtahování lidí do hry, zakončené precizně nadávkovanými lákadly, známými z domácí hajfaj věže. Hitovky se organicky vynořily z oparu vzpomínek na budoucnost. Excuse me, we need the bassdrum. Tak došlo na Killshot a O God Protect Me vyždímané dosucha, až do plíživého superminimalistického riddimu, rušeného jenom strachem z konce (a kecama zpoza baru). Přídavek jako neoddělitelná součást show a pak neméně efektní zaklapnutí počítače. Konec, úklona minimálně na jedné straně a opona (sic!).

Info

Ben Frost (isl/aus)
22. 10. 2012, MeetFactory, Praha
foto (c) Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace