Články / Recenze

Ilse Huizinga ví, jak ptáček zpívá

Ilse Huizinga ví, jak ptáček zpívá

Barka Fabiánová | Články / Recenze | 17.06.2016

Holandskou zpěvačku Ilse Huizingu jsem potkala v roce 2014 na Open Micu, který se pravidelně koná první středu v měsíci v pražské kavárně Potrvá. Nebyla tam náhodou, protože několik dní vedla v Praze hlasové dílny v rámci svého speciálního projektu Vocal Jazz Trip.

Rok 2014 byl svým způsobem osudový, protože zemřela Maya Angelou – básnířka, politická aktivistka, zpěvačka a vůbec jedna ze stěžejních postav černošské komunity v USA. Setkání s její poezií bylo pro Ilse Huizingu natolik zásadní, že se rozhodla několik jejich básní zhudebnit. O hudební stránku se postaral Ilsin manžel, jazzový pianista Erik van der Luijt, kterého doplnili basák Erik Robaar a bubeník Joost Kesselaar. Výsledkem je album s názvem Here’s to Maya Angelou. To vyšlo letos na jaře na labelu Day Break a za těch několik měsíců, co je na světě, už si vydobylo příznivé recenze holandských i evropských kritiků.


Básně Mayi Angelou rozhodně nepatří k jednoduchým, autorka v nich dokázala zachytit nejen své životní zážitky, ale i atmosféru doby, boj s diskriminací Afroameričanů, hledání vlastní identity i těžký úděl žen. Jazzové úpravy jejím básním svědčí, Erik van der Luijt zvolil velmi komorní aranže, dominantní je hlas Ilse, který se nádherně klene, s citem koloruje slova. Místy je možná pro někoho až příliš expresivní, nicméně má v sobě potřebnou dávku emocí. Dvanáct skladeb je tak akorát, album tak nesklouzává k unylosti, ani nenudí.

Hned v úvodní jímavé skladbě A Caged Bird Sings (mimochodem je zde i paralela ke stejnojmenné autobiografii Mayi Angelou) se zpívá o svobodě, v závěrečné části této písně pak dostává dostatek volnosti i kapela. V podobném duchu pokračuje i následující Equality And I Will Be Free. Zklidnění po expresivním zpěvu pak přinese melancholičtější Turned to Blue a balada Gamut, která je křehkým vyznáním lásky muži, jehož milujete. Nese se v příjemném ukolébavkovém tempu a je vrcholem alba. Vůbec se zdá, že zpěvačce svědčí spíše komornější a intimnější polohy, dobrým příkladem je i píseň Work, která pojednává o nelehkém osudu žen a která zní jako zhudebnělá stránka z deníku jedné z nich. Adhering svoji atmosférou a citlivě zahraným pianem připomene Ellu Fitzgeraldovou, The Human Family parádně groovuje a závěrečná píseň A Phenomenal Woman oslavuje ženy a zní patřičně hrdě a sebevědomě.

Desek inspirovaných poezií je poměrně dost, v případě Ilse Huizingy se však podařilo propojit sílu slov Mayi Angelou s příjemnou hudbou. Snad se díky albu poselství těchto básní dostane k těm, kteří je dokáží ocenit.

Info

Ilse Huizinga - Here’s to Maya Angelou (2016, Daybreak)
www.ilsehuizinga.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace