Články / Recenze

Jednou nohou v cloudu (Future Brown)

Jednou nohou v cloudu (Future Brown)

David Šír | Články / Recenze | 18.06.2015

OHODNOŤTE DESKU

Jednou nohou ve fyzickém světě, druhou v cloudu. Život dneška je rozkročený mezi dvěma světy, kamkoli sahají neviditelné prsty Sítě. Je to dokonale globální, společný prostor, ve kterém se všechno, co dřív bylo pevně přikované k zemi, tekutě mísí. „Hnědá budoucnosti“ je podle futuristického konceptu Future Brown zatím neexistující odstín barevného spektra. Barva utopie, která prý vznikne, až se všechny barvy planety slijí v jednom totálně globalizovaném proudu bez hranic.

Future Brown je superskupina, kterou kromě přizvaných vokalistů tvoří duo Nguzunguzu z progresivně klubového labelu Fade to Mind, zakladatel labelu Lil City Trax Jamie Imanian-Friedman a původem kuvajtská producentka Fatima al Qadiri. Její typický styl (který Nguzunguzu dokáží klubově rozproudit) se na zvuku Future Brown silně podepsal. Přízračně internetovou, hypermoderní estetikou vaporwave prostupují duchové pouště, arabské harmonie a ozvěny bomb války v Perském zálivu.

S vaporwave pak Future Brown pojí i důraz na silný vizuální a grafický styl (ať už jde o klipy nebo třeba „avant-streetwear“ v módě), který je stejně hypermoderní jako zvuk. Budoucnost se po letech retro nostalgie znovu otevřela. Nová vlna je futuristická a Future Brown posouvají její étos z obskurních končin internetu zase o kousek blíž centru pozornosti. Nepotřebují se totiž krýt undergroundovou nepřístupností, vokály se často blíží mainstreamovému R'n'B.

Stejně tak bylo albu vytýkáno to, že je přehnaně konceptuální. Duch uměleckých škol se na něm vážně podepsal, Future Brown svým konceptem ale žijí. Všichni mají předky v zemích Třetího světa nebo odtud přímo pochází. Deska je globální skrz naskrz. To se týká i výběru hostů, z nichž každý dostal velkou tvůrčí volnost. Zazní styly latinské Ameriky, portugalské kudero, chicagský vocoderový bop, londýnský grime a další. Je zázrak, že při té rozmanitosti nezní materiál roztříštěně. Naopak působí přirozeně a otevřeně, styly se mísí harmonicky.

„Hnědá budoucnosti“ je totiž už dávno tady. Všudypřítomná hyperrealita, kterou Future Brown podchycují díky kořenům v tekutém internetovém undergroundu. Jednou nohou v cloudu, druhou ve fyzickém světě – na virtuální jádro nabalují měňavkovitou kouli lokálních stylů planety. V tom je deska unikátní. Na internetový globalismus se napojuje ten reálný, všechny styly se slévají do jednoho slibovaného proudu stylové nepolapitelnosti. Jediný problém je pak v nevyrovnanosti samotných tracků, z nichž některé jsou prostě slabší, což je škoda. Ale dá se to odpustit albu, kterým barvy dneška a budoucnosti přímo pulzují.

Info

Future Brown – s/t (Warp, 2015)
www.futurebrown.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace