gaga | Články / Recenze | 19.11.2013
Dát si patnáct let pauzu a čekat na múzu se sice nemusí zdát jako ten nejlepší nápad, ale jsou momenty, a nejen v hudební historii, kdy to vyšlo. Každý materiál potřebuje svůj čas k tomu, aby vyzrál, a mluvíme-li o novém počinu amerických, dnes už snad i legendárních Sebadoh s mnohovýznamovým názvem Defend Yourself, pak se povedlo kusu šutru vytesat sochu Davida.
Album začíná trochu rozpačitě slabší I Will, která byla sice přednostně vypuštěna do světa a nedá se označit za špatný otvírák, duše jí rozhodně nechybí a pevně věřím, že spoustu posluchačů zaujme sebehledajícím a sebereflexivním textem, ale přeneseme-li se na pole celkových dojmů, pak má album určitě nejedno silnější a sebevědomější místo. Třeba hned následující Love You Here, která rezonuje lehce zapamatovatelnou melodií (aspoň v refrénu), ale tíživost, s jakou dopadá na posluchačova ramena, je přesně to, co člověk hledá a chce u kapely nesoucí ten správně špinavý odkaz 80. a 90. let. A hned další Beat je toho naprostým důkazem, zřetelným signálem, že vracet se zpátky ke kořenům se sakra vyplácí. Sice téhle skladbě chybí svižnější rytmus, ale hutnost a tíha zvuku postavená na uši rvoucí drnčivé base může vytvořit totožný zážitek. Defend Yr Self v ničem nezaostává a jen přidává další vrstvu kytar, tentokrát položených do, pravda, někdy až nepříjemných výšek, ale změna je to vlastně příjemná. Tyhle čtyři skladby považuju za nekompromisní začátek vytyčující jasnou cestu, která se ovšem po chvíli začne zamlžovat, až se téměř zcela ztratí.
Jako by se cosi najednou radikálně změnilo, s Inquiries přichází zcela odlišná nálada, zcela nový pohled na svět. Ač má Inquiries slabé dvě minuty, je tento krátký čas využit na maximum a ani vteřinka není zmařená. Nehledě na to, že za takový melodicko-rytmický diktát by se nestyděla lecjaká kapela s úplně jinou vitální základnou, což by se s jistotou a bez uzardění dalo říci i o Final Days. State of Mine si zakládá na příjemné melodičnosti a sebe/svět reflektujícím textu, které spolu mohou i nemusí tvořit logické spojení, ale pokud to funguje i na dvacátý poslech, pak proč ne. Can’t Depend, Let It Out a Listen jsou vesmírem samy pro sebe. Jako by se nořily do stále hlubší a bezvýchodnější deprese a nutno uznat, že Listen, ač se hudebně nachází daleko mimo toto album, bude z těch songů, u nichž člověk zmáčkne „play“ v těch nejvíc sebemrskačských náladách. Jinak se to nedá vystihnout.
Konec alba se zdá až nevyváženě rychlý a mnoho nového nepřináší, výjimkou je No Wound, díky níž se závěr nezdá zbytečný a v níž se povedeně projevil noisovější přístup. Frackovitý zpěv a decentně zmatené kytary nejsou nikde jinde na desce, právě při No Wound přichází přesná devadesátková nostalgie. Sebadoh se vrací zpět na cestu, z níž vyšlo nejen tohle album, ale i oni sami.
Sebadoh - Defend Yourself (Joyful Noise, 2013)
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.