Jakub Šíma | Články / Reporty | 02.11.2019
Oslavy sedmadvacátých narozenin klubu Roxy se sice konaly minulý týden, ale koncert britského rappera Oceana Wisdoma by se mezi ostatními rozhodně neztratil. Vlastním jménem Ocean Alexander Alouwishas Wisdom totiž platí za postavu, která je na rapové scéně v lecčems ojedinělá. Můžeme začít usilovným tréninkem v jeho pokoji, kde pět let piloval rapovou techniku, než se vůbec odvážil vydat první track. Mimoto patří k interpretům, které není snadné zařadit. Čerpá z ostrovní grimeové tradice, ale má blízko k americkému boombapu, zároveň mu není cizí ani britský bělošský underground. Wisdomova hudba tak spojuje řadu dříve neprostupných táborů a k tomu přidává ultrarychlou flow, která v rychlosti a přesnosti nemá na scéně srovnání. Důvodů, proč ve středu nezůstat doma, se tak našlo více než dost.
Jedním z nich byl i předskakující Tubs, který hrál místo tradičního parťáka Paina s Pemanem. O tom, že zavalitý Tubs je z dvojice tím výraznějším a hlasitějším, není třeba diskutovat. Cizí mu není ani rychlejší tempo, v němž jako jeden z mála českých MC’s dokáže srozumitelně artikulovat. K tomu přidejme znělý hlas a energii, kterou pumpoval do lidí v opakovaných nájezdech, pobíhání po stagi a celkově energický projev. Obzvlášť v beatech na 4 x 4 dokázal prodat skills a donutit první řady pod pódiem vyhnat ruce vysoko nad hlavu.
Na poslední chvíli přibyl na lineup také Sleazy F Baby, který zpočátku působil jako nenápadné doplnění jízdního řádu večera, ale nakonec se ukázal jako jeho zásadní součást. Během svojí show ze sebe od začátku mačkal maximum, po stagi se pohyboval s energií zápasníka v kleci, do mikrofonu křičel ze všech sil a stačilo jen pár minut, aby se mu po čele řinouly první potůčky potu. Bylo patrné, že jen málokdo v sále zná jeho tvorbu, ale tomu, aby rozproudil krev i v těch, kteří s vážnou tváří postávali mezi barem a zvukařem, to nevadilo.
Po jednom z tracků se zničehonic ozval zatím ještě albový hlas Oceana Wisdoma. Britský rodák se bez větších okolků přidal v druhé půli skladby a od samého začátku roztočil kulometné hnízdo v dutině ústní na plné obrátky. Tady si neodpustím jednu a jedinou kritickou poznámku. Když se o vás mluví jako o nejrychlejším rapperovi pod Sluncem, tak je to do značné míry prokletí. Protože musíte bojovat s tím, abyste se z této škatulky dostali ven, protože samotný titul vám stejně za chvíli vezme někdo jiný a postavit album čistě na verbálním šinkanzenu je snaha předem odsouzená k neúspěchu. A tak se Wisdom snaží ukázat, že toho umí mnohem víc, a nejen nedávno vydaná mixtape Big Talk vol. 1 potvrzuje, že má co nabídnout. Naživo se ovšem potkává s limity vlastního hlasu, kterému schází větší znělost a hloubka, aby dokázal utáhnout klidnější party.
fotogalerie z koncertu ke zhlédnutí tady
Naštěstí střelba rýmů funguje naživo výborně a nejeden návštěvník nevěřícně kroutil hlavou, jak je tohle vlastně možné. Situaci navíc dokázal podpořit i Sleazy F Baby, který plnil roli parťáka, Wisdomovi umně nahrával na jednotlivé gradace a v některých částech se s ním střídal po jednom slovu, navíc bez ustání hypoval publikum. Ocean Wisdom s červenými sluchátky na hlavě působil jako zvíře v přirozeném prostředí. Ani ve zběsilém tempu jedinkrát nezaváhal a nebyly na něm znát trable s dopravou, když do Prahy dorazil až krátce před koncertem.
Osobně oceňuju, že moshpity, které koncert provázely, vznikaly vždy až v momentu nějakého mimořádného výkonu, což samo o sobě prozrazovalo vyšší věkový průměr návštěvníků. Na řadě rapových koncertů do sebe nadšení fanoušci vrážejí neustále, aniž by to jakkoli odráželo dění na pódiu. Pařit jako hovado je asi cool a dobře se o tom vypráví. Ve středu večer byl svět v pořádku.
Ocean Wisdom (uk) + Sleazy F Baby (uk) + Tubs & Peman
30. 11. 2019 Roxy, Praha
foto © Romana Kovácsová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.