Karolina Veselá | Články / Recenze | 27.01.2022
V roce 2017 se Madi Diaz rozešla se svým partnerem, všechny své věci ze společného bytu naložila do pickupu a opustila Los Angeles, ve kterém strávila pár předchozích let úspěšnou kariérou hudebnice a skladatelky. Vydala se zpět do Nashvillu, města country, kde bydlela již dříve po tom, co odešla z Berklee. Mrknutím oka přišla Diaz o vztah, kariéru a víru v sebe i své schopnosti. Chvíle dramatických událostí a emočního vypětí však často bývají ornou půdou kreativity a tak ve velmi krátké době napsala více než sto nových skladeb. V Nashville se zaměstnala za barem a volné večery využívala k ohrávání a třídění nové tvorby. Z té vykrystalizovalo 11 finálních písní, které o čtyři roky později utvořily první sólo album s názvem History of a Feeling.
Poměrně podstatným faktem je časové překrytí rozpadu vztahu s probíhající tranzicí bývalého partnera. V Diaz se objevuje jakási rozpolcenost, kdy jedna část potřebuje z nefungujícího vztahu utéct a ta druhá chce být po boku svého přítele během jedné z nejnáročnějších životních etap. Woman in My Heart je první skladbou, kterou Diaz po odjezdu z LA asi během hodiny napsala: „It just fell out.“ Trochu ublížená a trochu naštvaná, obalená silným rytmem a country feelingem působí v konečném důsledku smířlivě a láskyplně. Oproti tomu Man in Me, ve které také zpracovává genderová témata, si hledala svou finální formu několik měsíců. Ta je však mnohem intimnější. Tísnivější, výrazný a přesto líbivý hlas Diaz je zde doprovozen pouze rozostřenými zvuky kytar.
Úvodní akustické skladby velmi snadno navozují nepříliš příjemné, avšak každému dobře známé pocity. I přes to, že Diaz popisuje zcela osobní a jedinečné zážitky a situace, fungují tyto příběhy velmi univerzálně. Dříve zmíněnou Woman in My Heart vystřídá poměrně neuchopitelná Nervous, tematicky navazující, ale v kontextu celého alba působící zbytečně popově. V následující Forever se nálada však opět převalí do hutné deprese, kterou ke konci skladby rozjasní o něco pozitivnější smyčce. Zbytek alba se už nese ve značně smířlivějším duchu. Titulní skladba History of a Feeling sálá nejen country hudbou a folkem, ze kterých Diaz často čerpá, ale také pokorou k ukončenému vztahu, k sobě sama a ke svým emocím, které během celého alba bez okolků posluchači servíruje. Závěrečná Do It Now je sice plná durových akordů, zanechává ale trochu hořkou dochuť. Naléhavý hlas Madi Diaz je v ní propleten s mužským vokálem, doprovází je pouze piano. Konec alba vyznívá otevřeně, s otazníkem, avšak už bez tísnivých, nepříjemných pocitů.
History of a Feeling vypráví silný příběh, do kterého je jednoduché se nechat plně vtáhnout. S vypuštěním Nervous tvoří album komplexní celek, ve kterém se skladby navzájem dobře pojí, nepůsobí monotónně a ohraně, každá jedna by obstála i samotná. Akustické a intimní pojetí písní vyznívá mnohem upřímněji než předchozí alba Madi Diaz, na kterých pracovala s plnějším zvukem i obsazením. Takto album funguje přesně tak, jak si Diaz přála: „Konverzačně, jako bych právě přišla k tobě domů, seděli bychom na konci příjezdové cesty a povídali si tak, jako když v jednu ráno zavoláš nejlepšímu příteli, protože si potřebuješ promluvit o tom, co se právě stalo.“
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.