Články / Reporty

Malý velký koncert (Disillusion)

Malý velký koncert (Disillusion)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 03.02.2020

Na nové album se napjatě čekalo dlouhých třináct let, a když konečně vyšlo, sklidilo zasloužený ohlas. Ne, tentokrát není řeč o kultovních Tool, byť se pohybují ve stejném stylovém ranku. Řeč je o Disillusion, kteří se vloni vrátili na scénu velmi vřele přijatou nahrávkou The Liberation. Slávu, jakou mají zmínění Tool, nebo největší králové progresivního metalu Dream Theater, tihle Němci nikdy neměli a bohužel jí asi nikdy nedosáhnou, to ale neznamená, že by se mělo jednat o méně pozoruhodnou muziku. V jistých ohledech oba uvedené spolky překonává.

The Liberation je konzistentním albem, které působí hladkým spojením melodií, mnohdy připomínajících zasněnost pozdních Pink Floyd, s nekompromisně odsýpající riffovou masáží, která nedává příliš možností k odpočinku. Nová deska se, celkem pochopitelně, stala důvodem k tomu, aby se formace vydala na turné. Prahu nevynechali, nicméně celkový dojem z akce je rozporuplný. Malý velký koncert.

Malý svým rozměrem a doslova intimitou, kterou útulný pokojíček Klubovna v pražských Dejvicích nabízí. Skupinu, která v pohodě zvládá i výrazně větší prostory, a taky by se je zasloužila, čekalo nějakých čtyřicet lidí. Možná i proto lidí znalých, poučených a v nepříliš rozsáhlé diskografii kapely zběhlých. Osou téměř dvouhodinového setu byla nová nahrávka, která zazněla ve vší ucelenosti i aranžérské bohatosti rozprostřené mezi trojici kytar. Do čerstvého materiálu se vklínily kusy z oceňovaného debutu Back to the Times of Splendor i následující Gloria, zazněl i desetiminutový monument Alea ze stejnojmenného EP. I když roky mezi jednotlivými alby znamenaly rozdíly v přístupu, celek byl sourodý a muzikantsky precizní.

Naživo jasně vyplynuly nesporné klady party kolem Andyho Schmidta: výrazná schopnost sypat z rukávu jeden výrazný melodický motiv za druhým, neulpívání na matematicky přesném variování motivu, neoddávání se samožernému utvrzování ve vlastních kvalitách – to jsou hlavní výhody, které Němci mají proti výše uvedeným veličinám. Disilusion jsou skromní a uvěřitelnější, bez marketingové podpory a aury kultu, pořád „jen“ chlápci od vedle. Vynikající koncert.

Info

Disillusion (de)
1. 2. 2020 Klubovna, Praha

foto © archiv kapely

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace